Vad är ITSM?

Dela denna artikel

Dela på linkedin
Dela på facebook
Alexandra Struwe

Alexandra Struwe

Marknadskoordinator

Bättre support,
gladare kunder!

Nöjda kunder är alla supporterande avdelningars mål. Vi på IT Software förstår det. Därför har vi teamat upp med TOPdesk – en lösning som hjälper er att förbättra er kundkommunikation, hantera arbetsflöden och hålla koll på era tillgångar.

ITSM eller ”IT Service Management” sträcker sig egentligen över alla aktiviteter och processer som involverar IT och IT stöd, över hela livscykeln. När ett företag har växt till en storlek där man behöver en strategi och ett stöd i sina IT-processer, det är då ett verktyg för ITSM kommer in. Ni kanske kan beställa mat från ett system eller ett intranät, söka information på en specifik plats eller arbetar med diverse programvaror med din laptop? Alla dessa mjukvaror och hårdvaror driftas och sköts i någon form av IT.

Det är här TOPdesk kommer in. TOPdesk är ett ITSM system som kan ses som en portal och programvara som kan hålla kolla på allt det här och mycket därtill. Det finns olika sätt att ta fram ett sådant system. Man kan ta den klassiska vägen och utveckla ett program med utgång från vilka tjänster som kan tänkas behövas, klassiskt är att användarna får anpassa sig till systemet. TOPdesk har valt ett annat utgångsläge; de har istället utgått ifrån användarna, hur de arbetar, vilka frågor som uppstår och vilka stöd de behöver och har sedan utvecklat deras programvara med kunden i fokus. TOPdesk har byggt sina tjänster med utgång utifrån användarna.

Grafik förklarar: vad är ITSM?

När och varför investerar ett bolag i ett ITSM system?

När ett företag märker av att kostnaderna sticker iväg, när kvalitén är svår att hålla på topp konstant, antalet program börjar bli för många eller när man vill höja upplevelsen både för kunder och anställda; det är då man brukar börja titta på ett ITSM system.

Ni kanske har återkommande problem, frågor eller flöden som ni arbetar med? Ett ITSM system som TOPdesk kan hjälpa er att både minska antalet registrerade ärenden, standardisera kända flöden och hjälpa er att identifiera och isolera problem i verksamheten. TOPdesk hjälper er även att komma ihåg saker och presenterar uppgifterna som en naturlig del i ert arbetsflöde. Glöm bort Excellistor, påminnelser i kalendrar och mail som skickas fram och tillbaka, låt TOPdesk hjälpa er att integrera alla sådana tänkbara uppgifter på ett naturligt sätt i ert arbetsflöde. Tar det tid för er att planera upp vem som gör vad på er arbetsplats? TOPdesk hjälper er att synliggöra belastningen på ett pedagogiskt sätt så att ni kan bli så effektiva som möjligt även där. TOPdesk har även ett ytterst kompetent analysverktyg som monitorerar alla händelser inom verksamheten. Med hjälp av detta kan ni sedan skapa rapporter i alla tänkbara former som kan hjälper er att bli ännu bättre på det ni gör.

Enkelt uttryckt: ITSM handlar om att hjälpa organisationen att fungera bättre

Hur fungerar det? Här är fem konkreta exempel på ITSM-processer:

  • Change and Release Management: Implementering ändras så enkelt som att ersätta en dator, eller så omfattande som att införa helt ny programvara.
  • Asset Management: Registrerar och håller reda på allt som kundens behov, från objekttyper till licenser.
  • Problemhantering: Att identifiera och lösa stora strukturproblem inom din organisation.
  • Incident Management: Registrering och behandling av alla klagomål, önskemål och förfrågningar (interna) kunder har.
  • Resurshantering: Uppehåller anställdas tillgänglighet och arbetsbelastning.

Illustration förklarar: vad är ITSM?

Hur kan jag börja med ITSM?

Enkelt uttryckt handlar ITSM om att hantera informationssystemen som levererar värde till din kund. Detta är inte begränsat till standardservrar, bärbara datorer och programvarupaket.

ITSM inkluderar också aktiviteter som planering och hantering av förändringar så att de inte stör verksamheten, fastställer hinder och hanterar kontrakt med leverantörer, så att du inte blir förvånad över en plötslig kontraktsförnyelse eller uppsägning.

Lyckligtvis är du inte ensam i att hantera alla dessa olika informationstekniska aspekter. Ett professionellt IT-servicehanteringsverktyg hjälper dig att automatisera dina ITSM-processer, öka effektiviteten, minska kostnaderna och nå ditt mål: glada kunder.

Upptäck kraften! Fyll i formuläret för en kostnadsfri demo eller rådgivning

blank