Om din IT-avdelning inte hinner med alla inkommande samtal, inte kan dela kunskap effektivt eller sitter fast med ett gammal system som inte är användarvänligt, kan det vara dags att hitta en ITSM-lösning som avlastar trycket. Men var ska du börja?
5 viktiga frågor att ställa när du jämför ITSM-leverantör
Det är klokt att jämföra funktionerna och möjligheterna som moderna verktyg erbjuder. Men att skaffa en ny ITSM-lösning handlar om mycket mer än bara systemstödet. När du implementerar ett nytt verktyg ingår du i praktiken ett partnerskap, så att du väljer rätt leverantör är avgörande.
1. Hur hanterar de implementationer?
Ta reda på hur din potentiella leverantör hjälper sina kunder att komma igång med det nya verktyget. Anlitar de konsultfirmor för implementationen? Eller har de egna implementeringskonsulter som hjälper dig att ta de första stegen? Vi rekommenderar det senare.
Vi har lärt oss att ingen vet mer om att hjälpa kunder att få ut det mesta av en ITSM-lösning än de som arbetar med den dagligen. Därför outsourcar vi inte våra implementationer till tredje part.
IT Softwares egna ITIL-certifierade konsulter hjälper kunder som dig att identifiera dina behov, arbetar med dem för att konfigurera och optimera systemstödet. Och utbildar ditt team för att göra er tjänsteleverans framgångsrik. Detta hjälper också till att hålla implementationstiderna korta, eftersom målet är att få igång dig som kund så snabbt som möjligt. Och inte att bygga upp konsulttimmar.
2. Vilken typ av utbildning erbjuder de?
När du har implementerat ditt nya verktyg behöver dina kollegor och kunder känna sig tillräckligt trygga för att använda det. Att välja en leverantör som erbjuder utbildningar och webbinarier är ett utmärkt sätt att hjälpa dem bli självständiga. Nu är det också dags att tänka på teamets specifika utbildningsbehov: behöver de bara veta grunderna för att komma igång? Kanske skulle de behöva en snabbkurs i kunskapshantering? Eller något mer djupgående, som vår handläggar-och Applications Management-utbildning?
Gå igenom de utbildningar och extra material som varje leverantör erbjuder. Och avgör sedan om det kommer att hjälpa din organisation att få ut det mesta av det nya verktyget.
3. Erbjuder de support in-house?
Även de mest självständiga serviceteamen behöver ibland en hjälpande hand. Därför är det viktigt att undersöka vilken typ av support varje leverantör erbjuder när du väl har kommit igång med verktyget. Att hitta en leverantör med lokala, interna supporthandläggare är ett utmärkt sätt att säkerställa att ditt team får personlig hjälp från personer som känner systemstödet utan och innan.
Hos oss ska du känna dig trygg med att våra svensktalande, tekniska experter finns här för att hjälpa dig. Och som alltid är redo att göra det lilla extra för att lösa ett problem. Faktum är att våra kunder säger att det är en av de bästa sakerna med att arbeta med oss.
4. Matchar deras företagskultur din?
Det kan låta självklart. Men verktyg skapas av människor. För människor. Och de människor som skapar och driver ditt nya verktyg kommer oundvikligen att påverka lösningen i sig. Så underskatta inte vikten av företagskultur när du överväger en ITSM-leverantör. Fråga dig själv: Hur är deras anställda? Matchar deras värderingar dina?
5. Är de engagerade i innovation?
En ITSM-lösning är en investering för framtiden, inte bara en snabb lösning. Även om ett verktygs funktioner och möjligheter kan vara perfekta för var din organisation befinner sig just nu. Är det viktigt att välja en leverantör som vill växa med dig.
Nu är det dags att blicka framåt: Är de engagerade i innovation? Investerar de tid och resurser i att utöka systemstödets kapacitet för att möta kundernas behov? Kolla om leverantören har en roadmap, eftersom det är en bra indikator på om en ITSM-leverantör är redo för ett långsiktigt relation med din organisation.
Vill du ha fler tips och tricks för att navigera din sökning efter en ITSM-lösning?
Förhoppningsvis har du nu en tydligare bild av vad som krävs för ett bra ITSM-partnerskap. Att hitta den bästa leverantören för din organisation kan vara en utmaning. Men om du har dessa 5 frågor i åtanke när du gör din urvalslista, kommer du snabbt kunna skilja tillfälliga lösningar från potentiella affärspartners.