Vad är en chatbot?

En chatbot är en typ av datorprogram som kan interagera med människor genom text eller röst för att lösa enklare problem och uppgifter. De är designade för att ge känslan av en mänsklig konversation.

Genom att använda en chatbot för att hantera vanliga frågor och uppgifter, kan du frigöra tid för personal att fokusera på mer komplexa ärenden. Vilket kan öka produktiviteten och förbättra kundupplevelsen.

Chatbot som första kontakt

Chatbots blir vanligare och vanligare och idag stöter vi på dem nästan varje dag via:
  • Webbplatser
  • Mobilappar
  • Sociala medier
  • E-handelsplattformar
Om du till exempel är på en webbplats och behöver hjälp, är ofta en chatbot den första kanalen du möter för att få svaren du behöver. Chatbots är utrustade för att svara på vanliga frågor och utföra enkla ärenden.  Om frågorna är för komplexa för dem att hantera, ligger utanför förprogrammerat manus eller kunskapsbank kan den hänvisa vidare till en kundtjänstmedarbetare. Du kan erbjuda många språk för denna första kontakt med bolaget, men vanligast är ändå att på en svensk site behandlar en chatbot svenska frågor.
Chatta med chatbot

Varför ska du ha en chatbot?

I en tid när tillgänglighet och snabbhet prioriteras ökar också kraven på ditt företags kundsupport-, marknadsförings- och säljteam. Genom att börja använda en enkel chat bot svenska kan du hjälpa ditt företag att automatisera verksamheten. Och förbättra kundupplevelsen. 

Det har visat sig att användare som kommer i kontakt med chatbot som första anhalt, uppskattar att det går snabbt att få svar på sina enkla frågor. Det kan handla om frågor som rör användarens faktura, leverans av vara, öppettider eller liknande. 

En AI chatbot som Ebbot kan inte bara svara på majoriteten av frågor. Den kan även guida dina användare till att lösa problem själva, hjälpa din kund att välja rätt produkt ur mängden av liknande varor. Eller fylla i ett formulär. 

Dessutom kan den integreras med annan mjukvara som till exempel ett ärendehanteringssystem, för att lämna över ärendet till en mänsklig kollega. Eller ett CRM-system som hanterar kundinformationen. 

5 fördelar med chatbot för företag

  • Få mer gjort på kortare tid
    Chatbots kan svara på samtal, mejl, SMS och frågor i sociala medier. De kan användas för att effektivisera arbetsflöden och frigöra tid för personal att fokusera på mer komplexa arbetsuppgifter. Det som levererar högre värde för företaget, helt enkelt.

  • Öka försäljning och intäkter
    Genom att använda en AI chatbot kan kunder guidas genom köpprocessen, vilket ökar konverteringsgraden och på sikt ökar intäkterna för företaget. Intelligenta chatbotar kan också använda kontextuell data för att ge kunderna relevanta råd och förslag för att öka försäljningen av fler produkter och tjänster.

  • Få ned driftskostnaderna
    Företag kan hantera fler kunder samtidigt som de minskar inkommande frågor via telefon och mejl. Dessutom minskar oftast tiden det tar att lösa ärenden i ett första samtal.
  • Öka kundernas engagemang
    Många kunder föredrar att ta kontakt via webben än telefon. Därför är chatbots bra eftersom det erbjuder nya vägar för automatiserad och personlig kundservice till varje kund, utan att de behöver vänta.

  • Öka förståelse för kunderna
    Kunddata från bots kan användas för att analysera kundernas beteende och behov. Denna typ av insikt kan i sin tur ligga till grund för produkt- eller affärsutveckling.

Skillnaden mellan
chatbot och live-chat

En live-chat eller chattklient som det kallas ibland, erbjuder utåt sett och rent tekniskt samma lösning som en välfungerande chatbot. Den integrerar en dialogruta på webbplatsen där en kund eller annan besökare kan ställa frågor och få vägledning i olika ärenden. Skillnaden mellan de två är helt enkelt att du i en live-chat pratar med en mänsklig medarbetare i stället. Denna form av kanal kommer ännu närmare att ersätta telefonkontakt och kan vara oumbärlig för kunder som av olika anledningar inte kan. Eller vill prata i telefon.

Kundtjänstmedarbetaren svarar på frågor, hanterar ärendet och möter kunden på exakt samma sätt som via telefon – fast skriftligt.

En live-chat (chattklient) som bemannas av personal under arbetstid kan mycket väl kompletteras med en chatbot, som tar över när personalen inte är där.

Fördelen med att erbjuda en live-chat på webben är att du får med ett mer mänskligt perspektiv. Även om AI-drivna botar förbättras avsevärt från år till år, finns det vissa tillfällen där en person ändå levererar ett ökat värde. En mänsklig interaktion kan vara avgörande vid känsligare ärenden, då en människa har förmåga att visa empati och förståelse. Än så länge förstår en människa olika icke-verbala ledtrådar bättre än AI. Och kan därför anpassa sin service till personen på andra sidan.

Chatbot och Chatklient | IT Software

Läs hur Ronneby kommun jobbar med chatbot

AI Chatbot | IT Software

Chatta med AI

Idag använder många företag AI chat för att ge en förbättrad kundupplevelse och skapa en mer effektiv arbetsmiljö. Medan en enkel bot kan användas för att svara på standardfrågor eller utföra transaktioner, kan en avancerad AI chat robot leverera sofistikerat stöd och skapa förbättrade möjligheter för företag att leverera en högkvalitativ kundupplevelse med snabb hantering.

I enklare ärenden är en chatbot programmerad att svara med olika standardsvar. Som att besvara hur vädret är där du bor. Hur mycket olika varor kostar. Och om de finns i lager. Eller att presentera ett utdrag ur en FAQ. Konversationen må vara lite stolpig ibland men vet du bara med dig att ”personen” i chatten är en robot, kan du ändå få ut värde av interaktionen.

En AI chat däremot har som mål att efterlikna alla element i mänskliga konversationen. Och i vissa fall kan det till och med vara svårt för dig som användare att avgöra om det är en människa eller robot du pratar med.

Även om mänsklig interaktion fortsätter att vara viktig för att fatta svåra beslut eller utföra komplicerade ärenden, finns det många tillfällen där den enklare interaktionen med en chatbot AI är fullt tillräcklig för att utföra de ärenden kunden vill kunna göra här och nu.

Viktiga faktorer som motiverar människor att använda chatbots

I takt med att det blir vanligare med AI chat bot vänjer kunder sig också vid hur man ska prata med dem, vad de kan förvänta sig för svar och på vilket sätt de faktiskt underlättar vardagen. Fördelarna med de snabba svaren och dygnet runt tillgängligheten, överväger helt enkelt nackdelarna med att vissa svar kan vara aningen repetitiva eller kännas stela.

Fyra skäl till att dina kunder ska uppskatta en chatbot:

  • Kunder förväntar sig möjligheten till självbetjäning.
  • Kunder vill ha snabb service.
  • Chatbots personaliserar webben.
  • Chatbots erbjuder en konstant och jämn servicenivå oavsett tid och humör och de är aldrig trötta på jobbet.
att chatta med kunder

Skicka in din förfrågan här

Vi återkommer till dig så snart vi kan