Vad är en chatbot?

En chatbot är en typ av datorprogram som kan interagera med människor genom text eller röst för att lösa enklare problem och uppgifter. De är designade för att ge känslan av en mänsklig konversation.

Genom att använda en chatbot för att hantera vanliga frågor och uppgifter, kan du frigöra tid för personal att fokusera på mer komplexa ärenden. Vilket kan öka produktiviteten och förbättra kundupplevelsen.

Chatbot som första kontakt

Chatbots blir vanligare och vanligare och idag stöter vi på dem nästan varje dag via:

  • Webbplatser
  • Mobilappar
  • Sociala medier
  • E-handelsplattformar

Om du till exempel är på en webbplats och behöver hjälp, är ofta en chatbot den första kanalen du möter för att få svaren du behöver. Chatbots är utrustade för att svara på vanliga frågor och utföra enkla ärenden. 

Om frågorna är för komplexa för dem att hantera, ligger utanför förprogrammerat manus eller kunskapsbank kan den hänvisa vidare till en kundtjänstmedarbetare. Du kan erbjuda många språk för denna första kontakt med bolaget, men vanligast är ändå att på en svensk site behandlar en chatbot svenska frågor.

Chatbot | IT Software

Varför ha en chatbot?

Funktionaliteten och intelligensen varierar stort beroende på programvarans komplexitet och miljön den används i. En chatbot kan vara ett ganska enkelt program som svarar på enkla frågor som i exemplet ovan med korta svar. Eller en mer komplex digital assistent, som lär sig och utvecklas allt eftersom den samlar in och bearbetar information.

I en tid där vi ständigt är uppkopplade och vill ha snabba svar ökar kraven på företagens kundsupport-, marknadsförings- och säljteam. En enkel chat bot svenska kan hjälpa företag att automatisera sin verksamhet. Och förbättra kundupplevelsen genom personliga, snabba och exakta interaktioner. Användare uppskattar den bekvämlighet och intuitivitet som chatbotar ger genom att erbjuda snabba svar på deras frågor.

En AI chatbot kan inte bara svara på en kunds frågor i en dialogruta; de kan också utföra flera olika uppgifter som att fylla i ett formulär, rekommendera en produkt eller tjänst, hantera merförsäljning. Eller till och med boka ett möte för en kund. Dessutom kan dessa applikationer integreras med annan mjukvara som ett Customer Relationship Management (CRM) system för att slutföra andra komplexa uppgifter.

5 fördelar med chatbot för företag

  • Öka produktiviteten
    Chatbots kan svara på samtal, mejl, SMS och frågor i sociala medier. De kan användas för att effektivisera arbetsflöden och frigöra tid för personal att fokusera på mer komplexa arbetsuppgifter. Det som levererar högre värde för företaget, helt enkelt. 

  • Öka försäljning och intäkter
    Genom att använda en AI chatbot kan kunder guidas genom köpprocessen, vilket ökar konverteringsgraden och på sikt ökar intäkterna för företaget. Intelligenta chatbotar kan också använda kontextuell data för att ge kunderna relevanta råd och förslag för att öka försäljningen av fler produkter och tjänster.

  • Minska driftskostnaderna
    Företag kan hantera fler kunder samtidigt som de minskar inkommande frågor via telefon och mejl. Dessutom minskar oftast tiden det tar att lösa ärenden i ett första samtal.
  • Öka kundernas engagemang
    Många kunder föredrar att ta kontakt via webben än via telefon. Chatbots kan erbjuda nya vägar för att tillhandahålla automatiserad och personlig kundservice till varje kund, utan att de behöver vänta.

     

  • Öka förståelse för kunderna
    Kunddata från bots kan användas för att analysera kundernas beteende och behov. Denna typ av insikt kan i sin tur ligga till grunden för produkt- eller affärsutveckling.

Skillnaden mellan chatbot och chattklient

En chattklient eller live-chat på en webbplats erbjuder utåt sett och rent tekniskt samma lösning som en välfungerande chatbot. Den integrerar en dialogruta på webbplatsen där en kund eller annan besökare kan ställa frågor och få vägledning i olika ärenden. Skillnaden mellan de två är helt enkelt att du i en live-chat pratar med en mänsklig medarbetare i stället. Denna form av kanal kommer ännu närmare att ersätta telefonkontakt och kan vara oumbärlig för kunder som av olika anledningar inte kan. Eller vill prata i telefon. Kundtjänstmedarbetaren svarar på frågor, hanterar ärendet och möter kunden på exakt samma sätt som via telefon – fast skriftligt.

En chattklient som bemannas av personal under arbetstid kan mycket väl kompletteras med en chatbot, som tar över när personalen inte är där.

Fördelen med att erbjuda en live-chat på webben är att du får med ett mer mänskligt perspektiv. Även om AI-drivna botar förbättras avsevärt från år till år, finns det vissa tillfällen där en person ändå levererar ett ökat värde. En mänsklig interaktion kan vara avgörande vid känsligare ärenden, då en människa har förmåga att visa empati och förståelse. Än så länge förstår en människa olika icke-verbala ledtrådar bättre än AI. Och kan därför anpassa sin service till personen på andra sidan.

Chatbot och Chatklient | IT Software
AI Chatbot | IT Software

Chatta med AI

Idag använder många företag AI online chat för att ge en förbättrad kundupplevelse och skapa en mer effektiv arbetsmiljö. Medan en enkel bot kan användas för att svara på standardfrågor eller utföra transaktioner, kan en avancerad AI chat robot leverera sofistikerat stöd och skapa förbättrade möjligheter för företag att leverera en högkvalitativ kundupplevelse med snabb hantering.

I enklare ärenden är en chatbot programmerad att svara med olika standardsvar. Som att besvara hur vädret är där du bor. Hur mycket olika varor kostar. Och om de finns i lager. Eller att presentera ett utdrag ur en FAQ. Konversationen må vara lite stolpig ibland men vet du bara med dig att ”personen” i chatten är en robot, kan du ändå få ut värde av interaktionen. 

En AI chat däremot har som mål att efterlikna alla element i mänskliga konversationen. Och i vissa fall kan det till och med vara svårt för dig som användare att avgöra om det är en människa eller robot du pratar med.

Även om mänsklig interaktion fortsätter att vara viktig för att fatta svåra beslut eller utföra komplicerade ärenden, finns det många tillfällen där den enklare interaktionen med en chatbot AI är fullt tillräcklig för att utföra de ärenden kunden vill kunna göra här och nu.

Viktiga faktorer som motiverar människor att använda chatbots

I takt med att det blir vanligare med bot chat online vänjer kunder sig också vid hur man ska prata med dem, vad de kan förvänta sig för svar och på vilket sätt de faktiskt underlättar vardagen. Fördelarna med de snabba svaren och dygnet runt tillgängligheten, överväger helt enkelt nackdelarna med att vissa svar kan vara aningen repetitiva eller kännas stela.

Fyra skäl till att dina kunder gillar en bots chat:

  • Kunder förväntar sig möjligheten till självbetjäning.
  • Kunder vill ha omedelbar service.
  • Chatbots personaliserar webben.
  • Chatbots erbjuder en konstant och jämn servicenivå oavsett tid och humör och de är aldrig trötta på jobbet.
Viktiga faktorer vid användande av chatbots | IT Software

Vill du veta mer hur chatbot kan hjälpa dig? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.