Regelefterlevnad för IT och verksamhet

Reglerna inom IT och informationssäkerhet blir fler och tydligare. För att undvika risker och skapa trygghet behöver du som organisation inte bara förstå vad lagen kräver utan också hur arbetet organiseras. Vi hjälper dig att göra compliance till en naturlig del av vardagen.

NIS2 i TOPdesk

NIS2-direktivet ställer nya krav på incidenthantering, leverantörssäkerhet och rapportering. Med TOPdesk som plattform kan du få hjälp att organisera arbetet, dokumentera det du gör och visa att du lever upp till reglerna.

Vad är compliance / regelefterlevnad?

Compliance, eller regelefterlevnad handlar om att följa de lagar och standarder som gäller för din verksamhet och IT-miljö. Det kan vara GDPR, NIS2, DORA, ISO 27001 eller andra regler beroende på bransch.

Varför compliance är viktigt

När du använder system och processer som stödjer efterlevnad, följer du inte bara lagar och regler. Du sparar också tid, resurser och stärker din säkerhet. 

Varför NIS2?

Vad är NIS2

Cybersäkerhetsläget i Europa har förändrats. Fler sektorer digitaliseras, vilket gör att hotbilden växer och därmed behöver regelverken också skärpas. NIS2 är ett EU-direktiv som började gälla 17 oktober 2024. Det ersätter det tidigare NIS-direktivet från 2016. Det här ställer nya krav på både privata och offentliga organisationer. Krav som sträcker sig från incidenthantering till styrning på ledningsnivå.

GDPR – skydd av personuppgifter

GDPR reglerar hur personuppgifter samlas in, lagras och används. Att inte följa lagen kan ge höga sanktionsavgifter, men det påverkar också förtroendet från kunder och medarbetare. Om du använder ett program som TOPdesk, registrerar och lagrar du olika personuppgifter vilket gör dessa regler relevanta för din organisation.

DORA

DORA är en EU-förordning som syftar till att stärka den digitala operativa motståndskraften hos finansiella tjänster inom EU. Den fokuserar på att säkerställa att finansiella institutioner kan motstå, reagera på och återhämta sig från alla typer av störningar och cyberattacker. DORA ställer krav på riskhantering, incidentrapportering och kontinuitetsplanering för att skydda den finansiella sektorns stabilitet.

Så kan du få hjälp med regelefterlevnad

För att uppnå och underlätta regelefterlevnad med regelverk som NIS2, GDPR, ISO 27001, DORA med flera har du här en översikt över centrala produkter/tjänster och vad de hjälper till med ur ett compliance-perspektiv.

Från krav till kontroll: NIS2 i TOPdesk

Vi hjälper dig att gå från krav till kontroll genom en sexstegsmodell som bygger på beprövade arbetssätt. 

Behöver du komma i gång, vässa det du redan har eller ta ett helhetsgrepp? Vi erbjuder fyra paket som matchar olika behov och förutsättningar.

Matrix42 IGA: smart accesshantering

Matrix42 erbjuder Identity Governance and Administration (IGA)-lösningar som automatiserar identitetshantering och säkerställer efterlevnad av NIS2, DORA och GDPR. Plattformen stärker identitets- och åtkomsthanteringen (IAM), skyddar data och möjliggör EU-baserad molndrift.

FAQ – regelefterlevnad

xxxxx

xxxx

xxxx

xxxx

läs mer om incidenthantering

Mer om incident management

Lär dig grunderna i incidenthantering: vad en incident är, hur ITIL Incident Management fungerar, vilka fördelar det ger och vilka metoder som fungerar bäst.

Incidenthanteringsprocess

Se hur din incidenthanteringsprocess bör se ut, hur du tar fram en incidenthanteringsplan, samt ta del av en användbar checklista för hur rutinen för incidenthantering bör utformas.

Incidenthantering – GDPR

Se vilka skyldigheter du har gällande hanteringen av personuppgifter i TOPdesk.

Ta nästa steg och säkra din regelefterlevnad

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Sök