Automatiserad trafikförseningsersättning

Speciellt framtagen för att underlätta din hantering av ersättning vid trafikförseningar

Som svar på utmaningar som Mälartåg och Sörmlandstrafiken hade skapade Precio Fishbone och IT Software en speciell EVF-lösning (ansökan om ersättning vid försening). Genom den här EVF-lösningen kommer du att kunna hantera ansökningar om förseningsersättning enkelt och snabbt. 

Så funkar EVF-lösningen mot TOPdesk ärendehanteringssystem

När din resenär vill begära en ersättning vid trafikförsening fyller han eller hon i ett formulär på din hemsida. Formuläret skickas in som ett nytt ärende i ärendehanteringssystemet TOPdesk, utan manuell hantering.

Samtidigt startas en mängd processer där systemet bland annat kontrollerar om anspråket är befogat och under vilket lagrum det ska bedömas. Och även det här sker automatiskt.

Lösningen för Mälartåg är bland annat integrerad med Trafikverkets öppna API för trafikinformation, vilket innebär att den sökande enkelt kan välja rätt avgångs- och ankomststationer i formuläret.

Just den här EVF-lösningen (ansökning om förseningsersättning) gör det möjligt att kontrollera mot externa biljett- och produktionssystem utan manuell inblandning.

När alla kontroller och avstämningar är klara tas beslut om godkännande eller avslag.

automatiserad trafikförseningslösning IT Software
automatiserad trafikförseningslösning IT Software

Slipp anställa fler handläggare

En färdigbyggd EVF-lösning leder till att du inte behöver anställa fler handläggare för att hantera ökad volym av ansökningar om förseningsersättning till kundservicen.

Du sparar både tid och pengar, samtidigt som du förbättrar kundservicen med mer enhetliga bedömningar. Och betydligt snabbare svars- och handläggningstider.

Resultat?
Ökad kundnöjdhet och starkare varumärke.

*2022 fick Mälartåg in omkring 135 000 ansökningar och cirka 80 % av dessa beviljades ersättning. Mellan januari och augusti 2023 har drygt 85 000 ersättningsanspråk gjorts med ungefär samma beviljandegrad.

Få bättre kunskap och genererade rapporter

Med den här EVF-lösningen får du bättre insikt om vilka delar av trafikplaneringen som behöver förbättras. Genom att få in data om vilka kundkategorier och vilka förseningar som genererar flest ersättningskrav, får du bättre möjlighet att planera, bemanna och budgetera din verksamhet. 

En annan fördel med den här lösningen är att du får andra förutsättningar att upptäcka bedrägerier mycket lättare. 

Ansökningssystemet känner nämligen av och larmar dig direkt om någon försöker lura systemet. Till exempel om en person ansöker om ersättning för orimligt många resor samma dag. Eller om han eller hon ser ut att ha befunnit sig på olika geografiska platser samtidigt.

automatiserad trafikförseningslösning IT Software

Testa en lösning som fungerar

Din resenär kan enkelt ansöka om reseersättning genom att följa dessa steg. Så här gör din resenär för att skicka in sin ansökan om ersättning vid trafikförseningar. 

Föregående bild
Nästa bild

Organisationer som använder automatiserat formulär för förseningsersättning redan i dag

Vanliga frågor och svar

Mälartågen har genom den här lösningen minskat handläggningstiden från några veckor till några dagar. Och 25-30 % av alla ärenden hanteras nu utan manuell inblandning. 
 
 

Lösningen är integrerad med Trafikverkets öppna API för trafikinformation. Vilket innebär att den sökande resenären enkelt väljer rätt avgångs- och ankomststationer i formuläret. 

När formuläret är korrekt ifyllt och den sökande skickar iväg det startas en mängd processer där systemet bland annat kontrollerar om anspråket är befogat. Och under vilket lagrum det ska bedömas. Beroende på sträckan och förseningstiden behandlas det under lagen om Kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953) eller Tågpassagerarförändringen (EG-förordningen nr (EU) 2021/782. Kontroller görs mot olika externa biljett- och produktionssystem för att verifiera biljetternas giltighet och att den eller de turer kunden begär ersättning för verkligen varit inställda eller försenade och hur länge. När alla kontroller och avstämningar är klara tas beslut om godkännande eller avslag.

Den sökande bör också registrera ett konto på Swedbanks Utbetalningssystem (SUS) för att få ersättningen snabbt och säkert. 

 

Redo att ta kontakt?

Vill du veta mer om hur den här ersättningslösningen vid förseningar kan hjälpa dig? Lämna gärna dina uppgifter och vi återkommer till dig så snart som möjligt.