En självbetjäningsportal är en webbplats som gör det möjligt för tjänsteanvändare – oavsett om de är kunder, anställda, leverantörer eller partners – att utföra ärenden själva. Från att registrera enkla uppdateringar eller beställningar. Till att betala räkningar och hantera supportärenden, för att nämna några saker.
Portalen fungerar som en första kontakt med IT-organisationen och är ett verktyg för serviceorganisationens kunder att snabbt och smidigt få svar på sina frågor eller hjälp med ärenden. Genomtänkt användning av en självbetjäningsportal med integration mot organisationens olika system kan bidra till att minska kostnader då hanteringen av ärenden i högre grad kan optimeras genom automation. Därför är denna en viktig del av företagets övergripande ITSM processer.
I en värld där fler och fler tjänster digitaliseras finns det idag även en ökad efterfrågan av att kunna lösa problem och beställa varor utan direkt mänsklig interaktion. Tack vare ny teknologi som AI och chatbots skapas dessutom kontinuerligt bättre förutsättningar för att leverera personligt innehåll, lösa mer komplexa problem och skapa känslan av en dialog med användaren. Som ett resultat av detta utvecklas självbetjäningsportaler till att bli en viktig del av verksamhetens processer och bidra till att uppnå satta affärsmål.
Organisationer av alla typer och inom olika branscher förlitar sig mer och mer på självbetjäningsportaler för att hjälpa sina anställda att sköta de ärenden som rör deras anställning och administration. Genom att automatisera en rad interna nödvändiga processer sparar man tid, effektiviserar verksamheten samt ökar medarbetarnas nöjdhet och engagemang då de kan ägna sig åt sina kärnuppgifter i stället för repetitiv manuell administration.
Vanliga HR-processer som ingår i en självbetjäningsportal
De riktiga experterna är våra kunder. Kolla in våra referenscase för att lära dig mer om hur TOPdesk ärendehanteringssystem förenklar vardagen för medarbetare och invånare. Och hur mjukvaran effektiviserar dina processer.
En självbetjäningsportal för IT-support gör det möjligt för interna användare och kunder att själva hantera sina vanligaste IT-ärenden. Det kan göras genom att tillhandahålla information via artiklar, FAQ:er och guider då många medarbetare tycker om att lösa sina egna tekniska problem utan att behöva vänta om det är möjligt. Men även beställning av datorer och utrustning eller att ansöka om behörigheter till system eller programvara.
Integration med en IT-tjänstekatalog som listar alla tillgängliga IT-tjänster och produkter gör att personalen kan beställa produkter, bläddra i tillgängliga tekniska verktyg och mjukvara. Dessutom tillhandahåller portalen relevant information såsom förväntad tid för hantering eller tjänsteleverans, associerade driftskostnader och godkännandeprocess.
Via helpdesk-portalen kan företagets medarbetare logga in och registrera ärenden eller söka information. När ett ärende skapats triggas olika automatiserade flöden som skickar det vidare till rätt avdelning eller grupp inom IT samt håller användaren uppdaterad på ärendets status.
Vi på IT Software har resurser för att hjälpa er att identifiera och implementera lösningar baserat på er organisations behov. Vi samarbetar med TOPdesk, en ITSM-lösning som hjälper er att förbättra er kundkommunikation, hantera arbetsflöden och hålla koll på era tillgångar samtidigt som användare har ökad möjlighet att så snabb hjälp och stöd via en smidig självbetjäningsportal.
Kontakta oss idag så berättar vi mer om våra tjänster!
Din helhetspartner inom Service Management systemlösningar
Vi finns med dig hela vägen från implementation, support till förvaltning. Våra mjukvaror hjälper er på ett smart och enkelt sätt att bli mer effektiva i verksamhetens processer, skapa automatiserade arbetsflöden och leverera bättre kundupplevelsen.