IT-förvaltning handlar om hur du stödjer, underhåller och utvecklar de system och appar som IT använder för att ge värde till verksamheten. De senaste åren har synen på IT-förvaltningens roll ändrats mycket. Man pratar nu mer om tjänst istället för produkt när man beskriver IT-leveranser.
Tidigare använde organisationer processer och verktyg som var specifika för teknisk utveckling och förvaltning. För att IT och affären ska hänga ihop, behöver språket bli mindre IT-fokuserat. Idag talar man ofta om ITSM (IT Service Management) när det gäller IT-förvaltning.
ITSM täcker in alla policyer, processer och verktyg som hanterar kundorienterade IT-tjänster. Enkelt sagt handlar ITSM om hela livscykeln. Det inkluderar hur IT-teamet designar, utvecklar och ger support till sina tjänster.
TIll skillnad från traditionella metoder som fokuserar på hårdvara, nätverk eller system, förbättrar ITSM IT-kundservice för att möta affärsmålen. Med ITSM ser man på IT-förvaltning som en tjänst, med fokus på att ge värde till både interna och externa kunder.
IT-system som inte underhålls och utvecklas blir snabbt gamla. Det leder till högre kostnader, lägre effektivitet och risker för hela organisationen. För att undvika detta måste man ta ett helhetsgrepp och se över IT-avdelningens roll och ansvar. För att lyckas med detta behöver man inventera, dokumentera och beskriva alla objekt som ska förvaltas. Det handlar om vad som ska göras och vem som gör vad.
Arbetet kräver nära samarbete mellan verksamheten och IT-avdelningen. Det är också en grundpelare i ITSM-metodiken för IT-förvaltning. Objekten kan vara verksamhetsnära, som mallar och utbildningsmaterial, eller klassiska IT-komponenter som appar, stödsystem och interna tjänster som serverdrift. Detta material blir grunden för en modell som visar hur IT-organisationen ska hanteras.
Att investera i IT och skapa en driftsäker infrastruktur är det första steget mot långsiktig effektiv IT-förvaltning. Långsiktiga mål och förvaltningsplanering säkerställer att IT-organisationen kan leverera över tid och under förändrade förhållanden. När ramverket är på plats är det viktigt att kontinuerligt arbeta med vidareutveckling, nyutveckling och att analysera incidenter och återkommande problem för att göra strukturella förbättringar.
Att arbeta långsiktigt och effektivt med IT-förvaltning på egen hand innebär flera utmaningar. Enkelt sagt ska man skapa en förvaltningsorganisation med personer från både IT och verksamheten samt roller, arbetsrutiner och verktyg, som mallar och dokument. Oavsett organisationsstorlek finns det många fördelar med att anlita en extern part för stöd.
När du väljer en samarbetspartner för IT-systemförvaltning kan du få hjälp av någon som är rådgivande under planeringsfasen och som även kan sköta drift och förvaltning effektivt. Det vill säga bygga en anpassad förvaltningsmodell som stödjer, underhåller och utvecklar de system, appar och tjänster i er infrastruktur.
IT Software har lång erfarenhet av att förvalta IT-avdelningar och organisationer med olika behov och utmaningar. Vi arbetar skalbart och kostnadseffektivt för att öka flexibiliteten, korta beslutsprocesserna, sänka kostnaderna och göra personalen nöjdare.
Din ITIL certifierade helhetspartner
inom digital förnyelse
Rusta dig för framtiden med digitala systemlösningar och tjänster från oss. Vi finns med dig hela vägen från implementation, support till förvaltning. Tillsammans ser vi till att göra övergången till det digitala så smidigt och framgångsrikt som möjligt.