Vad är ITSM? Varför bör företag investera i ett ITSM verktyg? Vilka fördelar innebär ITSM för ett företags IT-processer och arbetsflöden? Upptäck vilken roll IT-tjänstehantering spelar i det moderna företaget och lär dig hur TOPdesk ITSM system kan gynna ert företag. Här är allt du behöver veta om ITSM.
ITSM eller ”IT Service Management” sträcker sig egentligen över alla aktiviteter och processer som involverar IT och IT stöd, över hela livscykeln. När ett företag har växt till en storlek där man behöver en strategi och ett stöd i sina IT-processer, det är då ett verktyg för ITSM kommer in. Ni kanske kan beställa mat från ett system eller ett intranät, söka information på en specifik plats eller arbetar med diverse programvaror med era laptops? Alla dessa mjukvaror och hårdvaror driftas och sköts i någon form av IT.
Ni kanske kan beställa mat från ett system eller ett intranät, söka information på en specifik plats eller arbetar med diverse programvaror med era laptops? Alla dessa mjukvaror och hårdvaror driftas och sköts i någon form av IT. Det är här TOPdesk kommer in.
TOPdesk är ett ITSM system som kan ses som en portal och programvara som kan hålla kolla på allt det här och mycket därtill. Det finns olika sätt att ta fram ett sådant ITSM system. Man kan ta den klassiska vägen och utveckla ett program med utgång från vilka tjänster som kan tänkas behövas, klassiskt är att användarna får anpassa sig till systemet. TOPdesk har valt ett annat utgångsläge; de har istället utgått ifrån användarna. Hur de arbetar. Vilka frågor som uppstår och vilka stöd de behöver. Sedan har de utvecklat deras programvara med kunden i fokus. TOPdesk har byggt sina tjänster med utgång utifrån användarna.
När ett företag märker av att kostnaderna sticker iväg, när kvalitén är svår att hålla på topp konstant, antalet program börjar bli för många eller när man vill höja upplevelsen både för kunder och anställda; det är då man brukar börja titta på ett ITSM system.
Ni kanske har återkommande problem, frågor eller flöden som ni arbetar med? Ett ITSM system som TOPdesk kan hjälpa er att både minska antalet registrerade ärenden, standardisera kända flöden och hjälpa er att identifiera och isolera problem i verksamheten. TOPdesk hjälper er även att komma ihåg saker och presenterar uppgifterna som en naturlig del i ert arbetsflöde.
Glöm bort Excellistor, påminnelser i kalendrar och mail som skickas fram och tillbaka, låt TOPdesk hjälpa er att integrera alla sådana tänkbara uppgifter på ett naturligt sätt i ert arbetsflöde. Tar det tid för er att planera upp vem som gör vad på er arbetsplats? TOPdesk ITSM verktyg hjälper er att synliggöra belastningen på ett pedagogiskt sätt så att ni kan bli så effektiva som möjligt även där. TOPdesk har även ett ytterst kompetent analysverktyg som monitorerar alla händelser inom verksamheten. Med hjälp av detta kan ni sedan skapa rapporter i alla tänkbara former som kan hjälper er att bli ännu bättre på det ni gör.
Hur fungerar det? Här är fem konkreta exempel på ITSM processer:
Oavsett hur stort eller litet företaget är så är i princip varje organisation på ett eller annat vis involverat i IT Service Management. ITSM resulterar i bättre hantering av ärenden, servicebegäran, problem, förändringar och IT-tillgångar och en rad andra IT-element. Det har kommit att bli en oumbärlig del av varje organisation där ett ITSM verktyg möjliggör hantering av IT-tjänster på ett enkelt och rättframt sätt.
Att hitta rätt ITSM verktyg för ert företag är ofta en komplex och tidskrävande process. Fel verktyg som inte kan integreras ordentligt kan stå dig dyrt i längden. När du letar efter ett nytt ITSM verktyg, använd nedan punkter som en checklista för att säkerställa att du väljer det ITSM verktyg som matchar era behov bäst:
Alla företag är olika, och så är även deras behov. Det är många överväganden i valet av ITSM verktyg. Fördelen med TOPdesk är att de har byggt sina tjänster med utgång utifrån användarna. Du slipper jämföra olika ITSM system med varandra och behöver inte stå ut med att testa nya demos vecka ut och vecka in. TOPdesk kan anpassas helt efter er organisation för att uppfylla era behov, önskemål och krav.
Enkelt uttryckt handlar ITSM om att hantera informationssystem som levererar värde till era kunder. Detta är inte begränsat till standardservrar, bärbara datorer och programvarupaket.
ITSM inkluderar också aktiviteter som planering och hantering av förändringar så att de inte stör verksamheten, fastställer hinder och hanterar kontrakt med leverantörer, så att ni inte blir förvånade över en plötslig kontraktsförnyelse eller uppsägning.
Lyckligtvis är ni inte ensamma i att hantera alla dessa olika informationstekniska aspekter. Ett professionellt IT-servicehanteringsverktyg hjälper er att automatisera era ITSM-processer, öka effektiviteten, minska kostnaderna och nå ert främsta mål: glada kunder.
Din helhetspartner inom Service Management systemlösningar
Vi finns med dig hela vägen från implementation, support till förvaltning. Våra mjukvaror hjälper er på ett smart och enkelt sätt att bli mer effektiva i verksamhetens processer, skapa automatiserade arbetsflöden och leverera bättre kundupplevelsen.