2018 trädde EU:s nya dataskyddsförodrning (GDPR) i kraft. Om du använder ett program som TOPdesk, registrerar och lagrar du olika personuppgifter vilket gör dessa regler relevanta för er organisation. Nedan information om incidenthantering och GDPR ger dig insikt i vilka skyldigheter du har gällande hanteringen av personuppgifter i TOPdesk.
Här är en snabb genomgång över vilka skyldigheter er organisation och TOPdesk har gällande incidentrapportering enligt GDPR.
Vad | Er organisation | TOPdesk | |
1 | Beskriva vilken data som är registrerad och vad den används för. Begränsad registrerad data till de detaljer som är nödvändiga och i linje med det beskrivna syftet. |
X |
|
2 | Vid behov, begära och registrera samtycke från person att få registrera deras data. | X | |
3 | Bestämma vem som ska ha tillgång till informationen och möjlighet att ändra den. Bistå med information hur de ska hantera data. | X | |
4 | Välj vilka verktyg och leverantörer som ska användas i registreringsprocessen. Säkerställ att deras tjänster är i linje med era skyldigheter. | X | |
5 | Säkerställ att GDPR-avtal är etablerade med leverantörer involverade i datakedjan. | X | |
6 | Ha en process på plats för att hantera förfrågningar baserat på rätten att recensera, rätta och/eller radera data från registrerade personer. | X | |
7 | Rapportera dataläckor till myndigheter och “personer” involverade. | X | |
8 | Ha en plan för GDPR incidenthantering på plats, inklusive processer för att kontinuerligt informera kontrollanten. | X | |
9 | Rapportera dataläckor till kontrollanter. | X | |
10 | Utföra regelbundna säkerhetstester och revisioner för att säkerställa efterlevnad. | X (SAAS) |
En personuppgiftsincident är en händelse som på ett eller annat vis påverkat sekretessen, integriteten eller tillgängligheten till personuppgifter. En personuppgiftsincident har inträffat då personuppgifter har:
Det spelar ingen roll om incidenten skett oavsiktligt eller med avsikt, i båda fallen är det en personuppgiftsincident.
När en personuppgiftsincident inträffat måste du först fastställa sannolikheten och allvaret, samt risken det innebär för människor rättigheter och friheter. Anser du det troligt att personuppgiftsincidenten medför en risk för de registrerade måste ni anmäla det till IMY. Anmälan måste göras inom 72 timmar efter att incidenten upptäckts.
Är det osannolikt att personuppgiftsincidenten medför risker behöver du inte meddelade IMY. Även om du bestämmer dig för att inte anmäla måste du fortfarande kunna motivera varför och dokumentera beslutet.
Läs TOPdesks blogg och se till att din helpdesk uppfyller alla krav för incidenthantering gällande GDPR och ta del av 12 praktiska tips hur din organisation använder TOPdesk så att du uppfyller samtliga GDPR-regler.
Lär dig allt du behöver om incidenthantering. Vad en incident är. Vad ITIL incident management är och dess fördelar, samt bästa praxis.
Se vilka skyldigheter du har gällande hanteringen av personuppgifter i TOPdesk.
Läs hur en sexstegsmodell och ITSM-verktyget TOPdesk hjälper din organisation att få kontroll och följa lagen. Utan att förlora tempo i vardagen.
Sök