ITSM processer kan innebära något så enkelt som hanteringen av alla steg involverade när en anställd ber om en ny bärbar dator. Denne fyller i ett förfrågningsformulär via en portal som sedan bokförs. Och översätts till ett ärende. Som sen landar vid rätt avdelning inom IT eller inköp, och ställs i kö baserad på hur viktigt det är.
Historiskt sett har IT organisationer arbetat med processer och verktyg som varit specifika för teknisk utveckling och förvaltning, men för att integrera IT-mål med affärsmål ändrar ITSM språket som används för att beskriva dessa IT-processer till att vara mindre IT-specifikt. Detta bidrar till att förstärka synen på att serviceinriktad IT utgör en viktig del av ett företags kärnverksamhet.
Läs mer om IT Service Management (ITSM) och vilka processer som ingår.
Vi gör vardagen enklare och framtiden självklar
När digitalisering känns svårt och tekniskt, finns vi här för att
förenkla. Vi hjälper företag och organisationer att skapa värde
– för sina verksamheter, medarbetare och samhället i stort. Vi
hjälper människor till en smartare framtid genom att lösa
verkliga utmaningar. Så att de kan fokusera på det som är
viktigt, både på jobbet och i livet.