Spela videoklipp

Ronneby kommun tar hjälp av 8st digitala assistenter

Vad gör Ronneby Kommun med sina digitala assistenter?

De digitala medarbetarna avlastar personalen genom att ta hand om administrativa och repetitiva uppgifter, vilket frigör tid för mer värdeskapande arbete.

Vad har de digitala assistenterna för uppgifter?

Ebbot används som en extra supportväg för IT-enheten och hjälper till att lösa icke-värdeskapande uppgifter, vilket effektiviserar processen och ökar tillgängligheten.

Vilka är fördelarna för Ronneby Kommun?

Kommunen har sett ökad effektivitet, bättre resursanvändning och förbättrad service för både anställda och invånare, tack vare sina digitala lösningar.

Vill du veta mer? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Transkribering av video: Ronneby kommun tar hjälp av 8st digitala assistenter.

Vi förstår att digitalisering kan vara en utmaning för många organisationer, men Ronneby kommun har insett att digitala verktyg kan förenkla och förbättra tillgängligheten för sina invånare. Genom att lansera en ”digital familj” bestående av åtta robotar, har kommunen sett till att invånarna får bättre service samtidigt som resurser frigörs och verksamheten effektiviseras. IT-chefen Tobias Ekberg berättar att Ronneby kommun är den kommunala IT-enheten i Sverige med flest anställda per tekniker, vilket innebär att man behöver hitta sätt att effektivisera processerna redan från början. En av dessa lösningar är att använda en chatbot för att avlasta IT-enheten och ta hand om icke-värdeskapande uppgifter.

Den första medlemmen i den digitala familjen är Ronney, som jobbar på Socialförvaltningen med ekonomiskt bistånd. Han har varit i drift i över två år och har redan avlastat handläggarna och utfört administrativa och repetitiva uppgifter. Genom att använda digitala medarbetare som Ronney kan verksamheten fokusera mer på kärnfrågor och utveckla verksamheten istället. Kommunen planerar nu att ta in en till digital medarbetare som ska jobba på Utbildningsförvaltningen.

Emma Hessbo, Digitaliseringsstrateg på Ronneby kommun, betonar att verksamheten har insett fördelarna med att använda digitala medarbetare och att resurserna kan utnyttjas på ett optimalt sätt. Ronney och Lena, som jobbar på Vård- och Omsorgsförvaltningen, är mycket snabba och effektiva och har aldrig en dålig dag. Därför har de flera projekt på gång som snart kommer påbörjas.

När kommunen behövde en chatbot-lösning valde de Ebbot på grund av den bra projektledning som erbjöds och möjligheten att se chatbotten i verkligheten genom ett referensföretag. Det faktum att Ronneby kommun redan använder TOPdesk och har en stor kunskapsdatabas med över 600 artiklar gjorde att de också ville använda denna kunskap i chatbotten.

Sammanfattningsvis har Ronneby kommun förstått värdet av digitalisering och hur digitala verktyg kan underlätta och förbättra tillgängligheten för invånarna. Genom att använda digitala medarbetare som chatbotar har man effektiviserat verksamheten och frigjort resurser för att fokusera på kärnfrågor. Ronneby kommun ser en ljus framtid med fler projekt på gång och fortsätter att utforska möjligheterna med digitalisering.