Operations Management (OM) är en tvärfunktionell roll inom en organisation som ser till att insatsvaror som material och arbetskraft nyttjas så effektivt som möjligt för att säkerställa att verksamheten utvecklas och uppnår sina mål på bästa möjliga sätt.
Ansvaret sträcker sig från det strategiska planeringsstadiet till utveckling och implementation av nya produkter och tjänster och även den slutliga utvärderingen av resultaten. Genom att ta denna typ av helhetsansvar inom en organisation skapar man goda förutsättningar för ökad lönsamhet och konkurrenskraft oavsett bransch och verksamhet.
Upptäck kraften! Fyll i formuläret så kontaktar vi dig
Det är ingen överdrift att säga att alla delar av en verksamhet kan omfattas av Operations Management. Därför varierar också enhetens roll och ansvar beroende på hur företagets övriga organisation ser ut, vilken typ av verksamhet man bedriver och vilken bransch man verkar i. Chefen för Operations Management ingår ofta i den strategiska ledningen av ett företag och har en viktig roll inom så många olika områden som kundservice, produkt- och tjänsteutveckling samt forskning och innovation.
Man skulle kunna likna Operations Management med företagets maskinrum; ett väl fungerande maskineri är en absolut förutsättning för att hela verksamheten ska fungera. Utan rätt infrastruktur och processer på operativ nivå spelar det ingen roll hur innovativa produkter man säljer eller hur hårt man arbetar med att betjäna sina kunder – företaget kommer troligtvis aldrig uppnå sina mål.
För att lyckas med sin uppgift att driva företaget framåt använder man sig inom Operations Management av ett antal etablerade metoder och verktyg:
De riktiga experterna är våra kunder. Kolla in våra referenscase med Tyresö kommun och Varbergs kommun för att lära dig mer om hur TOPdesk ärendehanteringssystem för kommuner förenklar vardagen för kommunens medarbetare och invånare, hur mjukvaran effektiviserar era processer och hur ni kan minska arbetsbördan.
Företag fattar många beslut genom hela produktionsprocessen, och operations management-teamet fungerar ofta som förnuftets röst mellan avdelningarna. Utan operations management kan avdelningar ha problem med att anpassa besluten efter verksamhetsmål, undvika konflikter och säkerställa ett effektivt arbetsflöde. OM är nödvändigt för att:
Hur mycket data man än samlar in och hur mycket man har koll på lager och tillgångar så är det till ingen nytta om man inte använder insikterna på rätt sätt. Som övergripande ansvarig för verksamheten, faller det på Operations Management (OM) att säkerställa det interna samarbetet mellan så att ekonomi-, försäljnings-, marknadsförings- och HR-team kan arbeta tillsammans. Ett heltäckande affärssystem som kopplar samman hela organisationen möjliggör samarbete mellan avdelningar genom att tillhandahålla centraliserad information till alla avdelningar, vilket gör kommunikationen enklare och mer transparent.
För att ytterligare förbättra effektiviteten inom olika verksamhetsområden kan ett modernt Operations Management (OM) system som digitaliserar flöden dessutom leda till att fler och fler rutinmässiga arbetsuppgifter genomförs av datorer, antingen helt automatiskt eller på kommando. Oavsett hur verksamheten ser ut möjliggör detta en bättre fördelning av resurser då personalen i stället kan fokusera på arbete som är mer utvecklande och dessutom mer värdefullt för företaget.
Vi på IT Software har lång erfarenhet av att identifiera och implementera tekniska lösningar baserade på er organisations behov. Vi samarbetar med TOPdesk, en ITSM-lösning som hjälper er att förbättra era processer, hantera arbetsflöden och hålla koll på era tillgångar samtidigt som era användare har ökad möjlighet att få snabb hjälp och stöd via en självbetjäningsportal. Kontakta oss idag för mer information om Operations Management (OM) och hur vi kan hjälpa er ta kontroll över och förbättra era verksamhetsprocesser!
Din helhetspartner inom Service Management systemlösningar
Vi finns med dig hela vägen från implementation, support till förvaltning. Våra mjukvaror hjälper er på ett smart och enkelt sätt att bli mer effektiva i verksamhetens processer, skapa automatiserade arbetsflöden och leverera bättre kundupplevelsen.