Ute efter en mer effektiv IT-servicedesk?

Att ansvara över en IT-avdelning medför stort ansvar. Glömda lösenord, plötsliga nätverksproblem och utrustningsförfrågningar. Och ja, era kunder vill ha hjälp direkt. TOPdesks ITSM-verktyg är ett enkelt sätt att automatisera dina ITSM-processer. Öka effektiviteten och minska era kostnader. Bättre support – gladare kunder!

Testa TOPdesk gratis i 30 dagar

Funktioner som stöder dina ITSM-processer. Baserat på ITIL.

Gör din IT-avdelning mer effektiv med hjälp av TOPdesks användarvänliga mjukvara. TOPdesk erbjuder stöd för upp till 16 ITIL-processer som verkligen uppskattas av våra kunder. Både 2018 och 2019 blev TOPdesk Customer’s Choice enligt Gartner.

Servicedesk

Förslag på uppsättning för din servicedesk

Incident
Request fulfillment
Change
Chatt
Kunskapsdatabas
SLM
Tjänstekatalog

IT-operations

Förslag på uppsättning för IT-operations

Event
Release
Problem
Asset / CMDB
Operations

IT-management

Förslag på uppsättning för IT-management

Dashboards / KPI
Kanban
Planeringstavla
Debitering av tjänster

Illustration föreställande ett IT-system

Registrera, organisera och övervaka inkommande ärenden och förfrågningar samt tilldela dem till rätt personer via ärendehanteringen. Självklart finns detta även i ett mobilt gränssnitt!

incident &
service request
Illustration föreställande ett IT-system

Hantera arbetsflöden och förändringar i din organisation på ett enkelt sätt.

change management

Förenkla vardagen med självbetjäning genom att publicera artiklar och standardlösningar i en FAQ.

Kunskaps-databas

Registrera avtal för att säkra kvaliteten på dina tjänster.

SLM
Illustration föreställande ett IT-system

Förbättra översikten över dina tjänster du tillhandahåller på ett enkelt sätt, exempelvis genom en självbetjäningsportal.

Tjänstekatalog

Uppmärksamma de bakomliggande orsakerna till strukturella problem inom din organisation.

Problem management
Illustration föreställande ett IT-system

Registrera och håll reda på dina konfigurationsobjekt.

Asset management
Ikon föreställande en person med pratbubblor över huvudet

Håll koll på dina rutiner och återkommande operativa aktiviteter.

operations management

Mät kundnöjdheten och din avdelnings prestationer.

Dashboards
Intergrera mot ditt monitoreringsverktyg

Koppla ditt monitoreringssystem mot din CMDB

Automatisera hanteringen av larm från monitoreringsystemet till att skapa incidenter och länka mot rätt CMDB objekt. Få en överblick över störningar och relationer i TOPdesk CMDB med länkade incidenter.

Låt TOPdesk sömlöst hämta in information om era assets

Flera av de populäraste inventeringsverktygen, som Microsoft SCCM, Snow Software eller Lansweeper, har färdiga integrationer mot TOPdesk. Detta hjälper er att sätta upp och underhålla samtliga assets i erat TOPdesk. Minimera mängden manuellt arbete och låt assets i TOPdesk underhållas automatiskt genom ert inventeringsverktyg: identifiera tillgångens data, livscykelhantering, inventering, försäkringsinformation och håll koll på var tillgången befinner sig.  

Integrera JIRA mot TOPdesk

Om du vill integrera TOPdesk och JIRA för att låta din servicedesk och utvecklingsavdelning arbeta tillsammans är detta lösningen för dig. Du kan ställa in dina egna händelser med motsvarande JIRA-länk som en del av standard-TOPdesk. Skapa och/eller uppdatera JIRA-ärenden och skriv eventuellt tillbaka feedback i ditt eget TOPdesk. Integrationen kan importeras i TOPdesk och behöver bara konfigureras med din JIRA-URL och autentiseringsuppgifter.

Dra nytta av automation

Frigör tid med hjälp av automation

Med hjälp utav serviceautomation kan ni som organisation öka den upplevda kvalitén gentemot era kunder. Uppgifter som vanligtvis är manuella går helt att automatisera genom dessa processer. Samtidigt kan ni öka stimulansen hos era anställda då de kan fokusera på mer givande och utvecklande arbetsuppgifter istället för att lägga vikt vid generiska och monotona arbetsuppgifter. Det gör er effektivare samtidigt som kostnaderna och tidsåtgången minskar.

Lär dig från våra kunder

De verkliga proffsen på ärendehantering är våra kunder. Lär dig av de bästa - kolla in våra kundcase!

Vanliga frågor och svar

EU:s allmänna dataskyddsförordningar (GDPR) trädde i kraft under 2018. Om du använder ett program som TOPdesk registrerar du information om andra personer, vilket gör dessa regler relevanta för din organisation. Denna information tillhandahålls för att hjälpa er efterleva GDPR.
 

När en serviceavdelning arbetar med flera verktyg, är stabila integrationer nödvändiga för att förhindra förlust av information. På TOPdesk vet man hur viktigt det är att mjukvaran fungerar bra med dina andra verktyg. Därför har man infört standardiserade och dokumenterade API:er för TOPdesk: ett gränssnitt som öppnar upp TOPdesk och låter andra verktyg kommunicera sömlöst med vårt – utan komplicerat skräddarsytt arbete.

Vi erbjuder redan ett antal standardintegrationer som Active Directory, SCCM, SCOM, TeamViewer, slack och Microsoft Skype/teams. Tack vare API:et kan du nu självständigt utöka dina TOPdesk-funktioner och bygga integrationer, vilket gör livet enklare för dig och ditt team.

Kanban
Kanban är ett verktyg för att hjälpa er att visualisera alla tänkbara uppgifter, stort som smått. Det kan handla om allt från hur du skall planera upp din dag till mer komplexa deluppgifter som berör hela organisationen – och allt där emellan. Verktyget är flexibelt och går att anpassa så att det passar just er organisation.
Här kan du läsa mer om kanbans >

Planeringstavla
TOPdesk har även ett verktyg som vi kallar för ”planeringstavlan”. Med hjälp utav planeringstavlan får ni direkt en översikt över era kollegor och arbetsgrupper med en snabb överblick. Planeringstavlan är ett perfekt verktyg för att hålla koll på era uppgifter så att ingen uppgift blir hängande; ni kan snabbt ta hjälp av varandra i planeringen om något oförutsett händer och arbetsuppgifterna behöver planeras om, med ett visualiseringsverktyg som planeringstavlan får ni stenkoll direkt.
Lär dig mer om planeringstavlan >