Effektiv kundsupport skapar värde för hela organisationen

Kundsupport beskriver allt stöd man erbjuder sina kunder för att hjälpa dem att få ut mesta möjliga värde av produkter och tjänster och för att hjälpa dem att lösa olika typer av problem. I supporten ingår att svara på frågor, hjälpa till med att komma i gång med en tjänst men även att erbjuda merförsäljning i form av utbyte eller uppdatering till en ny eller bättre produkt.

Upptäck kraften! Fyll i formuläret så kontaktar vi dig

Kundsupport med digitala verktyg

Traditionellt sker supporten per telefon via ett callcenter eller på en helpdesk som hanterar e-postärenden och frågeformulär. Men med utvecklingen av kundsupport system och digitala hjälpmedel som en självbetjäningsportal, kunskapsbanker eller chatbots blir en allt större del av interaktionen automatiserad och datorstyrd.

För att ytterligare hjälpa kunder till självbetjäning inkluderas ofta:

  • Felsökningsguider
  • Manualer och installationsguider
  • Vanliga frågor & svar
  • Tidigare produktfeedback och recensioner

Vikten av ett modernt kundsupport system

För några år sedan förde lätt begreppet kundsupport tankarna till hantering av missnöjda kunder eller reklamationsärenden, de senaste åren har det dock skett en förvandling i och med att fler och fler företag förstår hur viktigt denna kontaktyta är. Det spelar ofta ingen roll att man erbjuder produkter eller tjänster i världsklass om man inte har ett kundsupport system som fungerar som det ska. Om kunderna varken känner att de får svar på sina frågor eller att deras ärenden följs upp riskerar man att gå miste om deras affär, och i värsta fall skada hela företagets rykte.

För att medarbetare på kundsupporten ska kunna ge bästa tänkbara service och klara av sina viktiga roller behöver de också ha tillgång till ett väl fungerande ärendehanteringssystem. Det vill säga, ett system där man kan se till att ärenden, oavsett om de inkommer via telefon, chatt eller e-post hamnar på samma ställe och skickas vidare till rätt person och där man kan följa upp och återkoppla till kunden och följa flödet och historiken. IT Software levererar flexibla lösningar för alla typer av kundsupport via vår partner TOPdesk. Med anpassningsbara funktioner som kan hantera arbetsflöden, automatisera repetitiva arbetsuppgifter och hålla koll på tillgångar får ni ett verktyg som både förbättrar arbetssättet för kundsupporten och ger översikt så att de som handlägger kan se vad som behöver lösas, vad status är på olika ärenden och hur kundens ärenden hör ihop.

Välj kundtjänst mjukvara som ger heltäckande service

Enkelt uttryckt handlar kundsupport eller kundtjänst om att ge teknisk hjälp och att lösa eventuella problem med produkter eller tjänster. De senaste åren har funktionen dock utvecklats till ett vidare begrepp som handlar om att addera långsiktigt värde till en organisation genom att hjälpa kunder att få ut det mesta av dess produkter och tjänster. För att lyckas med detta servicetänk blir rätt kundtjänst mjukvara ett oumbärligt verktyg; genom att effektivisera arbetsflödet, snabba upp svaren och ge omedelbar tillgång till support hjälper programvaran er att möta kundernas förväntningar.

Ett pålitligt, lättillgängligt och flexibelt kundtjänstsystem som TOPdesk hjälper er att vinna och behålla kundernas förtroende. Programvaran kan anpassas till olika företag och organisationers behov och är dessutom enkelt att installera och komma igång med.

Fördelar med TOPdesk kundtjänst mjukvara

  • Lös problem snabbt – hänvisa kunder direkt till den bästa lösningen.
    Effektivisera kundförfrågningar – håll processen organiserad med automatiserad ärendehantering med hjälp av er kundtjänst mjukvara.
  • Proaktivitet – Med automatiska processer ökar möjligheten att upptäcka problem innan kunderna gör det.
  • Virtuell hjälp – Integrering mot chatbotten Ebbot hanterar snabbt enkla kundförfrågningar och hjälper till att balansera belastningen på ert supportteam.
  • Öka produktiviteten – med personliga dashboards i sina kundtjänstsystem kan medarbetare effektivisera och anpassa sina arbetsflöden efter sina egna preferenser.
  • Minska kostnaderna, frigör tid för era anställda för att fokusera på värdeskapande interaktioner medan kunder använder självbetjäningsverktyg för enkla uppgifter.
  • Öka kundlojaliteten – Oavsett om kontakten sker via live-chat, telefonsamtal, e-post eller SMS får kunderna snabb återkoppling och känslan av att vara omhändertagna.

Välj rätt kundtjänstsystem för ditt företag

Oavsett om du bara letar efter ett enkelt ärendehanteringssystem eller vill öka nivån av automation i din verksamhet så växer våra mjukvaror med organisationen. IT Software hjälper dig att implementera ett kundtjänstsystem som passar ditt företags behov för att höja servicenivån och minska arbetsbördan.
Kontakta oss idag för mer information om TOPdesk och våra andra mjukvarulösningar.

Vill du veta mer om våra lösningar?