Effektivisera problemhantering, förändringsarbete, ärendehantering och er IT-servicedesk med en ITAM-integration till TOPdesk. Samla era IT-tillgångar på en central plats och säkerställ bättre IT asset management för spårning, hantering, uppdatering och kontroll av hårdvara, mjukvara, licenser, ärendehistorik och andra IT-tillgångar.
IT asset management (ITAM) är en uppsättning affärsmetoder för hanteringen och användningen av ett företags IT-tillgångar. Det inkluderar all mjuk- och hårdvara ni vanligtvis hittar inom en företagsmiljö. När IT asset management software används korrekt hjälper den ITSM-organisationer (IT Service Management) att sänka IT-kostnader, minska IT-risken och förbättra produktiviteten genom hela IT-avdelningen.
För att en IT-avdelning ska fungera effektivt krävs det att personalen har god kunskap om företagets IT-tillgångar. IT asset management software ger er den kunskapen, vilket gör ITAM till ett måste för varje ITSM-organisation.
Genom att använda de tillgångar ni spårar med ITAM kan ni ta kontroll över och effektivisera samtliga ITSM-processer: ärendehantering/IT-servicedesk, problemhantering och förändringsarbete. Nedan är ett par exempel på hur korrekt information om tillgångar och resurser kan stödja era ITSM-processer:
Flera av de populäraste inventeringsverktygen, som Microsoft SCCM, Snow Software eller Lansweeper, har färdiga integrationer mot TOPdesk. Detta hjälper er att sätta upp och underhålla samtliga tillgångar i ert TOPdesk. Minimera mängden manuellt arbete och låt tillgångar i TOPdesk underhållas automatiskt genom ert inventeringsverktyg: identifiera tillgångens data, livscykelhantering, inventering, försäkringsinformation och håll koll på var tillgången befinner sig.
IT Asset Management (ITAM) – är en delpraxis av asset management som är specifikt inriktad på att hantera livscykeln och totala kostnader för IT-utrustning och infrastruktur.
Syftet men IT asset management praxisen är att planera och förvalta hela livscykeln för alla IT assets, detta för att:
Enligt ITIL-standarden, IT Asset Management är ”varje ekonomiskt värdefull komponent som kan bidra till leveransen av en IT-produkt eller en tjänst.” Vilket med andra ord innebär att varje komponent (asset) spelar en viktig ekonomisk roll för att få mesta möjliga effekt och ta sig framåt i leveransprocessen av en IT-produkt (eller en tjänst).
Din ITIL certifierade helhetspartner
inom digital förnyelse
Rusta dig för framtiden med digitala systemlösningar och tjänster från oss. Vi finns med dig hela vägen från implementation, support till förvaltning. Tillsammans ser vi till att göra övergången till det digitala så smidigt och framgångsrikt som möjligt.