Brain drain är ett begrepp som används för att beskriva att man känner sig utarbetad. När det gäller design, och upplevelser, handlar det om att säkerställa motstånd mot ”kreativitetstjuvar” och förbereda hjärnan för kreativitet. Undrar du hur detta kan hjälpa dig i ditt vardagliga arbete? Låt mig berätta.
SERIE I KREATIVITET OCH PROJEKTEFFEKTIVISERING
Design och kreativitet, vadå?
Man skulle kunna säga att alla som är inblandade i utvecklingsprojekt designar, dvs. genomgår en medveten process för att förändra en given situation till det bättre. Det kan vara allt från att i liten skala och under kort tid som exempelvis möblera om arbetsytan för att skapa bättre ytor för social distansiering (japp, vilken värld vi lever i, va?) till att driva stora projket under en lång tid – som att bygga en rymdraket för rymdfärder.
När du och ditt team står inför ett nytt projekt börjar ni alltid uteslutande med en kreativ fas. Ibland är den inte särskilt strukturerad, men jag vill slå ett slag för just detta. Planera in, och ge utrymme för, kreativa metoder och kreativt spelrum. Det kommer resultera i en mer effektiv och snabbare utveckling av den produkt, process eller tjänst ni vill designa.
För att lättare förstå hur insikter kring kreativitet och metoder för att undvika kreativitetstjuvar kan hjälpa dig, behöver vi först reda ut en del begrepp. Vi börjar med mental utmattning. För vad är det, egentligen?
- Mental utmattning: undvik att vara överarbetad när du inleder den kreativa fasen i nya projekt. Säkerställ en mental frizon då du och ditt team faktiskt har avsatt tid för att inte tänka på allt som ska göras, deadlines – eller vad det än må vara ni står inför.
- Irritation eller trötthet: det kan motverka din kreativitet att vara irriterad på teamkollegor eller på något annat i din vardag. Detta kan kännas svårt att hantera, men se till att reda ut uppenbara irritationsmoment i arbetsgruppen innan du börjar jobba med ett nytt projekt. Trötthet? Ja, det motverkar vi genom att sova. Om det inte är möjligt så kan kortare pauser, frisk luft och litervis med kaffe hjälpa lite på vägen.
- Press och krav: kreativitet kan motverkas av att känna press och krav på de lösningar som du och ditt team jobbar på. Försök släppa kraven för en stund, och kom ihåg att en kreativ fas är just det – en kreativ fas. Här är vi kreativa utan press. Värdering lämnar vi till senare..
- Fastna i gamla tankebanor: det är lätt att bara fortsätta lösa problem på samma sätt som vi är vana att göra på ett ”logiskt sätt”. Utveckla ditt laterala tänkande och se nya möjligheter och nya samband. Tänk ”tänk om” lite oftare. Det är det en kreativ fas är till för.
För att vara kreativ behöver du aktivt ställa in dig på att vara kreativ motverka sådant som stjäl din kreativa förmåga. Ibland är detta inte helt lätt, men det finns en hel del metoder:
- Meditera: stäng ögonen under 10 minuter och släpp alla krav och måsten. Observera vad du tänker på, men börja inte lösa problem
- Gå en promenad: en frisk promenad utomhus kan göra att problemen känns mindre viktiga och du får energi att gå vidare
- Ta en powernap: att sova 15 minuter kan räcka för att få energi att fortsätta. Pro tip: Håll nycklarna i handen så hör du när det är dags att vakna och vara kreativ igen!
- Spela ett roligt spel med teamet: gör något som inte är blodigt allvar och som får dig i rätt känsla (IT Software föredrar en FIFA-match eller några banor Super Mario).
- Inred en kreativ miljö: att avsätta en specifik plats för kreativitet kan få dig att hamna i rätt känsla när du går innanför dörrarna – men det förutsätter att du lämnar ”kreativitetstjuvarna” utanför dörren.
Så, vadå? Ska teamet vila innan det är dags att bli kreativa? Ja, jag vågar påstå att det är såväl skönt för teammedlemmarna som kostnadseffektivt att planera in tid utan måsten. Kanske kan ni köra på utan att göra detta, men frågan är hur länge dina medarbetare orkar vara kreativa (och stannar på arbetsplatsen).
Stressigt på servicedesken?
Livet på supporten kan vara hektiskt. Dina anställda är alltid upptagna med att släcka bränder och ja, stressen är ett faktum. Men det finns hopp. Med små få förbättringar kan du göra dina supportanställda gladare och addera värde till din organisation – samtidigt!