En chatbot är en typ av datorprogram som kan interagera med människor genom text eller röst för att lösa enklare problem och uppgifter. De är designade för att ge känslan av en mänsklig konversation.
Genom att använda en chatbot för att hantera vanliga frågor och uppgifter, kan du frigöra tid för personal att fokusera på mer komplexa ärenden. Vilket kan öka produktiviteten och förbättra kundupplevelsen.
Avlasta teamet, förbättra din serviceupplevelse och effektivisera supportflöden för dina kunder och medarbetare med AI-agenter och livechatt-verktyg från Ebbot.
Chatbots blir vanligare och vanligare och idag stöter vi på dem nästan varje dag via:
När du besöker en webbplats och behöver hjälp är det ofta en chatbot som är din första kontaktpunkt. Chatbots är utformade för att besvara vanliga frågor och hantera enklare ärenden. Om frågan är för komplex, utanför det fördefinierade manusets ramar eller chatbotens kunskapsområde, kan den vidarebefordra dig till en kundtjänstmedarbetare. Det är möjligt att erbjuda chatboten på flera språk, men på svenska webbplatser är det vanligast att den kommunicerar på svenska.
I en tid när tillgänglighet och snabbhet prioriteras ökar också kraven på ditt företags kundsupport-, marknadsförings- och säljteam. Genom att börja använda en enkel chat bot svenska kan du hjälpa ditt företag att automatisera verksamheten. Och förbättra kundupplevelsen.
Det har visat sig att användare som kommer i kontakt med chatbot som första anhalt, uppskattar att det går snabbt att få svar på sina enkla frågor. Det kan handla om frågor som rör användarens faktura, leverans av vara, öppettider eller liknande.
En AI-agent (chatbot) som Ebbot kan inte bara svara på majoriteten av frågor. Den kan även guida dina användare till att lösa problem själva, hjälpa din kund att välja rätt produkt ur mängden av liknande varor. Eller fylla i ett formulär.
Dessutom kan den integreras med annan mjukvara som till exempel ett ärendehanteringssystem, för att lämna över ärendet till en mänsklig kollega. Eller ett CRM-system som hanterar kundinformationen.
Videons innehåll:
En live-chat – ibland kallad chattklient – liknar till utseendet en chatbot, men här chattar du direkt med en riktig person. Precis som med en chatbot öppnas ett chattfönster på webbplatsen där du kan ställa frågor och få snabb hjälp. Skillnaden är att det är en mänsklig kundtjänstmedarbetare som svarar i realtid. För många är live-chat ett smidigt alternativ till att ringa, särskilt om man inte har möjlighet eller lust att ta ett telefonsamtal.
Kundtjänstmedarbetaren svarar på frågor, hanterar ärendet och möter kunden på exakt samma sätt som via telefon – fast skriftligt.
En live-chat (chattklient) som bemannas av personal under arbetstid kan mycket väl kompletteras med en chatbot, som tar över när personalen inte är där.
Fördelen med att erbjuda en live-chat på webben är att du får med ett mer mänskligt perspektiv. Även om AI-drivna botar förbättras avsevärt från år till år, finns det vissa tillfällen där en person ändå levererar ett ökat värde. En mänsklig interaktion kan vara avgörande vid känsligare ärenden, då en människa har förmåga att visa empati och förståelse. Än så länge förstår en människa olika icke-verbala ledtrådar bättre än AI. Och kan därför anpassa sin service till personen på andra sidan.
Idag använder många företag AI chat för att ge en förbättrad kundupplevelse och skapa en mer effektiv arbetsmiljö. Medan en enkel bot kan användas för att svara på standardfrågor eller utföra transaktioner, kan en avancerad AI chat robot leverera sofistikerat stöd och skapa förbättrade möjligheter för företag att leverera en högkvalitativ kundupplevelse med snabb hantering.
I enklare ärenden är en chatbot programmerad att svara med olika standardsvar. Som att besvara hur vädret är där du bor. Hur mycket olika varor kostar. Och om de finns i lager. Eller att presentera ett utdrag ur en FAQ. Konversationen må vara lite stolpig ibland men vet du bara med dig att ”personen” i chatten är en robot, kan du ändå få ut värde av interaktionen.
En AI chat däremot har som mål att efterlikna alla element i mänskliga konversationen. Och i vissa fall kan det till och med vara svårt för dig som användare att avgöra om det är en människa eller robot du pratar med.
Även om mänsklig interaktion fortsätter att vara viktig för att fatta svåra beslut eller utföra komplicerade ärenden, finns det många tillfällen där den enklare interaktionen med en chatbot AI är fullt tillräcklig för att utföra de ärenden kunden vill kunna göra här och nu.
I takt med att det blir vanligare med AI chat bot vänjer kunder sig också vid hur man ska prata med dem, vad de kan förvänta sig för svar och på vilket sätt de faktiskt underlättar vardagen. Fördelarna med de snabba svaren och dygnet runt tillgängligheten, överväger helt enkelt nackdelarna med att vissa svar kan vara aningen repetitiva eller kännas stela.
Fyra skäl till att dina kunder ska uppskatta en chatbot:
Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart vi kan.
Sök