Alla tjänster från en partner

Intresserad av ärendehantering? Vi hjälper dig med mjukvara, utbildning och konsulttjänster. Allt från samma partner. Precis som det ska vara.

Kontakta oss för en kostnadsfri demo eller rådgivning

Vi tycker att TOPdesk är ett ärendehanteringssystem i världsklass. Det verkar våra kunder också tycka. TOPdesk utsågs till ”Customer choice” både 2018 och 2019 på bland annat Gartner Peer Insight. I Sverige  levererar vi våra projekt till 99 % på utsatt tid och vår support har ett genomsnittsbetyg på 9,36/10 hittills år 2020.
 
Det är vi stolta över.

Mjukvara

Vi erbjuder ledande mjukvaror och lösningar inom vår bransch.

Utbildning

Våra generella kurser hjälper dig att professionalisera din serviceavdelning.
Två personer håller upp skyltar föreställande TOPdesk; ett system för ärendehantering.
Mjukvara: TOPdesk

Utmärkt servicehantering
gör det enkelt

Nöjda kunder är alla supporterande avdelningars mål. Vi på IT Software förstår det. Därför har vi teamat upp med TOPdesk – en lösning som hjälper er att förbättra er kundkommunikation, hantera arbetsflöden och hålla koll på era tillgångar. All er ärendehantering i ett system, helt enkelt.

4 anledningar att välja TOPdesk

Oavsett om ni väljer att drifta ert nya ärendehanteringssystem själv eller i molnet, är fördelarna för er och era kunder oändliga.

Enkelt att använda och snabb installation

Börja arbeta direkt med våra skräddarsydda modulära lösningar

Passar alla avdelningar

Ge era kunder det bästa stödet, oavsett om ni arbetar på avdelning för IT, fastighet, HR, lön,  medborgarsupport eller kundtjänst

Smidig integration med andra verktyg

Inga problem – ni kan fortsätta arbeta med era favoritverktyg

Baserat på bästa praxis

Dra nytta av 20+ års erfarenhet och 5.000 TOPdesk implementeringar utförda världen över

Mjukvara: Ebbot

En chatbot som faktiskt fungerar

Ebbot är en intelligent chatbot som drivs av AI & Machine Learning, talar över 20 språk, och gör din verksamhet tillgänglig 24/7. IT Software är stolta att erbjuda dig Ebbot som en av våra partnerlösningar. Varför inte integrerat ihop med ert nya ärendehanteringssystem TOPdesk?

Obegränsad tillgänglighet med automation

Tillgänglig

Ebbot gör din verksamhet tillgänglig 24/7 på flera plattformar genom full automatisering. Tillgänglighet driver kundnöjdhet!

Strukturerad

En chatbot glömmer inte vad den ska säga. 100% kontinuitet i språk och tonalitet. Aldrig trött, aldrig sjuk, alltid tillgänglig.

Samarbetsvillig

Ebbot förstår kraften i den mänskliga kontakten och är inte rädd för att smidigt lämna över till en mänsklig medarbetare när det behövs.

Skalbar

Ebbot är oändligt skalbar och kan därmed hantera alla era kunder samtidigt om det skulle behövas. Inga köer, ingen väntetid. 

Mjukvara: Lansweeper

Få full kontroll över era objekt

Skapa en komplett och uppdaterad inventering tack vare Lansweepers nätverksskanning. Skanna Windows-, Linux- och MAC-enheter. Hitta och organisera skrivare, routrar, switchar och spåra tillgångar som ännu inte har distribuerats eller kopplats från ditt nätverk. Importera dem med automatik till ITSM mjukvaran TOPdesks CMDB och Asset management. Se relationer mellan tillgångar och länka olika ärenden. Eliminera ett av de största hindren inom IT Asset Management och spara värdefull tid och resurser genom att få full kontroll.

Kontroll över alla dina tillgångar - på ett ställe

Så hjälper Lansweeper dig effektivisera din verksamhet

Öka kontrollen

Eliminera säkerhetsrisker med assets som du inte visste fanns i ditt nätverk

Öka produktiviteten

Automatisera spårning genom rapporter och KPIer. Spara tid till mer värdeskapande arbetsuppgifter.

Öka säkerheten

Identifiera risker, sårbarheter och problem innan det blir ett framtida problem.

Minska kostnader

Visa onödiga utgifter, skapa underlag inför budgetbeslut och hantera din IT mer kostnadseffektivt.

tre kollegor sitter på kontoret och pratar
Tjänst: projektledning

Expertis - när du behöver det

Ta hjälp utav våra projektledare i samband med ditt införande av våra mjukvaror. IT Software hjälper er planera, leda och styra införandeprojektet i era komplexa och dynamiska miljöer. Vår främsta uppgift är att hålla samman projektet så införandet av er nya mjukvara blir så effektivt som möjligt. Våra projektledare använder sig både utav agila och klassiska metoder. Med hjälp från en projektledare så ser vi till att rätt resurser hos er kommer in i rätt tid, att vi håller oss på den väg vi tillsammans har kommit fram till samt att rätt information når alla era intressenter och inte bara de som arbetar allra närmast i projektet. 

Tre kollegor arbetar på en surfplatta i kontorsmiljö
Tjänst: Implementationskonsulter

Ta hjälp av våra konsulter

Våra implementationskonsulter jobbar nära er som kund och tillhandahåller er med hjälp och expertis för implementeringen av såväl verktyget men också processer, rutiner och arbetssätt. Våra konsulter finns till för att lära er TOPdesk samt ge er verktygen för att självständigt kunna fortsätta arbeta med produkten och dess möjligheter. De följer er genom hela projektet och säkerställer att ni har allt ni behöver för en lyckad implementering. Konsulten arbetar för att stödja era verksamhetsprocesser och implementera bästa praxis.

Två kollegor tittar på en presentation
Tjänst: Tekniska konsulter

Skapa verkligt värde för er organisation

Våra tekniska konsulter är experter på API, HTTP-requests, Service Automation och integrationer. Möjligheterna med TOPdesk är oändliga. Tillsammans med våra tekniska konsulter kan vi skapa verkligt värde för er organisation. De hjälper er att identifiera och hitta lösningar baserat på era behov. Effektivisera er servicedesk, kundtjänst eller HR-avdelning med integrationer eller automatiserade flöden efter era verksamhetsprocesser.

Utbildningar via BiTA

Utbilda er enligt ITIL

IT Software´s samarbetspartner inom ITIL®-utbildning, BiTA Service Management, är ledande i Sverige och har över 15 års erfarenhet av utbildning inom IT Service Management-området. Med kursledare som har en nära anknytning till verkligheten från många år i konsultuppdrag, kan de erbjuda mycket erfarenhet, kompetens, goda exempel samt inarbetad egenutvecklad och mycket uppskattad pedagogik på sina utbildningar.

Utöver alla de certifieringsgrundande ITIL-kurserna erbjuder de också utbildningar inom IT-styrning, IT-kvalitet, processorientering, tjänsteutveckling, förvaltning och ledarskap och säkerhet.

Kursen vänder sig till dig som arbetar med daglig ledning och styrning av verksamheten och har direkta kontakter med medarbetarna i supportcentret. Du som har mest nytta av utbildningen är IT-supportchef, teamledare, helpdeskansvarig eller coach för support center.

Målsättning
Efter genomgången utbildning kan deltagaren förvänta sig att ha kunskaper och förståelse för följande:

  • Användning av Knowledge Management
  • Hur du uppnår mål genom att använda best practise inom IT-support
  • Metoder för ledarskap och organisation
  • Hur man upptäcker och lyfter fram sina medarbetares talanger med 8-stegsmetoden
  • Stress- och konflikthantering för medarbetare
  • Hur man fokuserar på effektivitet, KPI – Nyckeltal för verksamheten

Antal dagar:  2
Pris: 14 200 SEK (ex moms

Läs mer och anmäl dig här >
Ange kampanjkod itsoftware vid bokning av utbildning

Utbildningen riktar sig till dig som har en ledarroll i en supportverksamhet. Det kan vara som chef, koordinator eller teamledare för en Servicedesk/helpdesk eller i en supportfunktion. Utbildningen utvecklar ditt supportledarskap genom att ge kunskaper och konkreta verktyg inom de viktigaste områdena och kompetenserna för din roll.

Målsättning
Efter genomgången utbildning kan deltagaren förvänta sig att ha kunskaper och förståelse för följande:

  • Arbete med processer som är involverade i support och kundstöd
  • Definiera upp och förändra strukturer för support
  • Samla in och samordna verksamhetsbehov
  • Resursallokera för identifierade behov och ansvara för leverans och uppföljning
  • Arbeta med IT-strategiska och supportstrategiska frågor, enligt gott ledarskap
  • Förstå tjänsteleveranser, förvaltningsstyrning och tydliga SLAer

Antal dagar: 6 dagar uppdelade på 3 tillfällen                  
Pris: 39.500 kr (ex moms)

Läs mer och anmäl dig här >
Ange kampanjkod itsoftware vid bokning av utbildning

Kursen Certifierad Incident Management Specialist vänder sig till dig som vill vidareutveckla dig i din roll inom Incident Management. Den ger dig en djupare förståelse för principerna, och praktisk erfarenhet av att använda den allra senaste informationen av praxis (best practice) inom Incident Management, samspelet med övriga processer, hur processen kan införas och styras i en organisation, samt ger dig kunskap och verktyg för att tillämpa den i ditt dagliga arbete.

Kursen har också till syfte att ge tillräckliga kunskaper för en certifiering till Certifierad Incident Management Specialist.

Under utbildningen varvar vi teori med praktiska övningar och diskussioner med syfte att ge kunskap om hur man praktiskt tillämpar och arbetar i processen Incident Management.

När du gått igenom kursen Certifierad Incident Management Specialist har du förutsättningar att:
  • Förstå samspelet mellan Incident Management och andra practices och processer
  • Förstå incidenthantering utifrån ITIL’s fyra dimensioner
  • Mäta och följa upp incidenthanteringens syfte och mål
  • Vidta och driva förbättringsaktiviteter för att uppnå incidenthanteringens syfte och mål
Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som arbetar eller planerar att arbeta med Incident Management.
Kursen riktar sig till:
  • Individer som behöver uppdaterade information och praktiska kunskaper om bäst praxis inom Incident Management och hur det kan bidra till att höja kvaliteten på IT-leveransen inom en organisation eller till externa kunder
  • Service desk-ansvariga eller processägare som skall utveckla processen och utöva styrning och uppföljning av den
  • Övriga med ansvar för ledning och styrning inom IT Service Management som behöver specialkunskaper i detta område
  • Individer som vill utveckla sig själva, och ev. certifiera sig, i sin yrkesroll

Antal dagar: 2

Pris: 14200 kr (ex moms)

Certifieringskostnad: 2200kr (ex moms)

Läs mer och anmäl dig här >
Ange kampanjkod itsoftware vid bokning av utbildning

Kursen Certifierad Problem Management Specialist vänder sig till dig som vill vidareutveckla dig i din roll inom Problem Management. Den ger dig en djupare förståelse för principerna, och praktisk erfarenhet av att använda praxis (best practice) inom Problem Management och hur samspelet med övriga processer. Hur processen kan implementeras och styras i en organisation, samt kunskap och verktyg för att tillämpa problem management i ditt dagliga arbete. 
 
Kursen har också till syfte att ge tillräckliga kunskaper för en certifiering till Certified Problem Management Specialist.
 
Utbildningen varvar teori med praktiska övningar samt diskussioner, med syfte att ge kunskap om hur man praktiskt tillämpar och arbetar inom problem management.
 
Målgrupp
Kursen riktar sig till personer som arbetar och/eller planerar att arbeta med problem management.
 
Kursen riktar sig till:
  • Personer som behöver praktisk kunskap och/eller kunskap om bäst praxis inom problem management, samt hur problem management bidrar till att höja kvaliteten på IT-leveransen inom en organisation eller till externa kunder
  • Processägare som ska utveckla processen och/eller utöva ledning, styrning samt uppföljning av processen
  • Alla med ansvar för ledning och styrning inom IT Service Management som behöver specialkunskaper inom området kritiskt tänkande och problemlösning
  • Personer som vill utveckla sig själva, och eventuellt certifiera sig, i sin yrkesroll
När du gått igenom kursen Certifierad Problem Management Specialist har du förutsättningar att:
  • Förstå samspelet mellan problem management och andra practices och processer
  • Förstå problem management utifrån ITIL® 4, fyra dimensioner
  • Mäta och följa upp problem managements, syfte och mål
  • Genomföra och driva förbättringsaktiviteter, för att uppnå problem managements syfte och mål

Antal dagar: 2

Pris: 
14200 kr (ex moms)

Certifieringskostnad: 2200kr (ex moms)

Läs mer och anmäl dig här >
Ange kampanjkod itsoftware vid bokning av utbildning

Kursen Certifierad IT Change Specialist vänder sig till dig som vill vidareutveckla dig i din roll inom Change Management. I och med lanseringen av ITIL 4 så kallas Change Management numera för Change Enablement.

Den ger dig en djupare förståelse för principerna och praktisk erfarenhet av att använda den allra senaste praxis (best practice) inom Change Enablement och samspelet med övriga processer. Hur processen kan implementeras och styras i en organisation, samt kunskap och verktyg för att tillämpa Change Enablement i ditt dagliga arbete. 

 
Kursen syftar även till att ge dig tillräckliga kunskaper för en certifiering till Certifierad IT Change Specialist.
 
Utbildningen varvar teori med praktiska övningar samt diskussioner, med syfte att ge kunskap om hur man praktiskt tillämpar och arbetar inom change enablement. 
Målgrupp
Kursen riktar sig till personer som arbetar och/eller planerar att arbeta med förändringar inom IT. Om ens position så är processägare, change manager eller annan befattning inom IT.
 
Kursen riktar sig till:
  • Personer som behöver praktisk kunskap och/eller kunskap om bäst praxis inom change enablement, samt hur change enablement bidrar till att höja kvaliteten på IT-leveransen inom en organisation eller till externa kunder.
  • Processägare som ska utveckla processen och/eller utöva ledning, styrning samt uppföljning av processen.
  • Alla med ansvar för ledning och styrning inom IT Service Management som behöver specialkunskaper inom området. Personer som vill utveckla sig själva, och eventuellt certifiera sig, i sin yrkesroll.

Antal dagar: 2

Pris: 14200 kr (ex moms)

Certifieringskostnad: 2200kr (ex moms)

Läs mer och anmäl dig här >
Ange kampanjkod itsoftware vid bokning av utbildning

Utbildningen riktar sig till dig som arbetar med support i en servicedesk. Du kan vara supportmedarbetare, tekniker eller arbeta med drift eller applikationsansvarig. Om kursen genomförs intern hos er rekommenderar vi att alla som är involverade i processerna deltar för att få en förståelse för sin egen roll i leveransen.

Målsättning
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren att ha erhållit kunskap om:

  • Grunderna inom ITIL 4
  • Vad det innebär att leverera tjänster
  • Servicedeskens roll inom ”Service Value Chain”
  • Co-creation med kunder och andra intressenter
  • Servicedeskens uppdrag
  • Servicedeskens ansvar för kommunikation
  • Identifiera kundens behov
  • Kategorisering och prioritering av inkommande ärenden
  • Ge effektiv support med hög kvalitet
  • Samverkan mellan ITIL-processer för gemensamma arbetsmetoder

Antal dagar: 1
Pris: 6.900 kr (ex moms)

Läs mer och anmäl dig här >
Ange kampanjkod itsoftware vid bokning av utbildning

På den här kursen lär du dig grunderna till ITIL® 4 och IT Service Management. ITIL® är ett ramverk för tjänstehantering som blivit en global de facto-standard. I och med den uppdaterade versionen ITIL®4, som lanserades under februari 2019, har ITIL® vidareutvecklat tjänstehanteringen ytterligare. För att möta dagens behov lyfter ITIL fram betydelsen av snabba, effektiva värdeflöden och verklig affärsnytta genom att utgå från värdeflödesanalys. ITIL® 4 integrerar även koncept från andra modeller och ramverk såsom exempelvis Lean, Agile och DevOps. Kursen riktar sig till dig som behöver kunskap och förståelse inom IT Service Management.

Målsättning
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren att ha erhållit kunskap om:

  • Begrepp och terminologi, perspektiv och principer som används inom service management och ITIL® 4
  • Service management som en praxis och vad det innebär att nyttja respektive leverera tjänster
  • Hur de principer som beskrivs i ITIL® 4 kan hjälpa en organisation att använda och anpassa sin tjänstehantering för att maximera verksamhetsnyttan av IT-tjänster
  • Hur man identifierar värdeflöden i sin tjänsteleverans
  • Hur ITIL® 4 integrerar och samexisterar med andra modeller och ramverk för att få ut störst värde av använda tillgängliga resurser
  • Hur kontinuerlig förbättring kan och bör involvera hela organisationen

Antal dagar: 2                    
Pris inklusive certifiering: 18.950:- kr (ex moms)

Läs mer och anmäl dig här >
Ange kampanjkod itsoftware vid bokning av utbildning

Den här kursen riktar sig till dig som har svårt att delta på en klassrumsbaserad kurs i våra kurslokaler, eller kanske inte heller har möjlighet att avvara hela arbetsdagar för kompetensutveckling. Alla deltagare deltar i på distans från den plats som passar en själv bäst och som har internetuppkoppling. En kursdag är 3 timmar och kursen sträcker sig över 4 dagar (kl 9-12 varje dag).
 

Du lär dig grunderna till ITIL® 4 och IT Service Management. ITIL® är ett ramverk för tjänstehantering som blivit en global de facto-standard. I och med den uppdaterade versionen ITIL®4, som lanserades i februari 2019, har ITIL® vidareutvecklat tjänstehanteringen ytterligare. För att möta dagens behov lyfter ITIL fram betydelsen av snabba, effektiva värdeflöden och verklig affärsnytta genom att utgå från värdeflödesanalys. ITIL® 4 integrerar även koncept från andra modeller och ramverk såsom exempelvis Lean, Agile och DevOps.

På kursen går vi igenom ramverket ITIL® och vad som är nytt i ITIL® 4 jämfört med ITIL® v3. Vi belyser och diskuterar skillnader mellan de två versionerna och hur vidareutveckling har skett för att möta dagens behov.

Kursen innehåller alla de områden som en ITIL4 Foundation-certifiering kan omfatta och är du intresserad av att certifiera dig kan du boka en certifiering separat. Även certifieringen kan genomföras på distans.

Pris: 8950 kr (ex moms)

Kursen är fördelad på 4 halvdagar

Läs mer och anmäl dig här >
Ange kampanjkod itsoftware vid bokning av utbildning
Utbildningar via IT Software

Få ut maximalt av din nya mjukvara

Våra generella kurser hjälper dig att professionalisera din serviceavdelning. Lär dig mer om TOPdesk för att säkerställa att du får ut maximalt av mjukvaran .Håll dig uppdaterad på de största förändringarna i vår senaste utgåva av TOPdesk och få en flygande start med de nya funktionaliteterna.

Testa dig själv-frågor, filmer och instruktioner som hjälper dig att bli bekväm med ert nya ärendehanteringssystem TOPdesk. Du får också tillgång till vår interna FAQ där du får bekanta dig med vanliga termer, begrepp och tips i TOPdesk.

Denna utbildning ämnar hjälpa Application Managers (applikationschefer) att utforska TOPdesks uppsättning och funktionalitet. Genom presentationer och övningar kommer ni att lära er att sätta upp och upprätthålla TOPdesk. Mellan övningarna kommer vi att erbjuda tips som hjälper er att sätta upp TOPdesk mer effektivt. Under utbildningen kommer två delar av TOPdesk att utforskas och dessa är de funktionella och tekniska applikationsdelar:

Funktionell applikationshantering
Under denna del kommer dessa områden att diskuteras:

  • Hantera TOPdesks uppsättning (drop-down listor, filter, systeminställningar, mejl)
  • Upprätthåll uppsättningen i förhållande till förändringsförfrågningar
  • Agera som en konversationspartner vid förändring av uppsättning
  • Testa funktionella förändringar i en testmiljö med involverade parter
  • Kontrollera och erbjuda råd vid släppta uppdateringar
  • Förberedelse av importer och uppskattning av deras påverkan
  • Hålla dokumentationen uppdaterad
  • Supportera TOPdesk användare inom organisationen
  • Designa och testa kundlösningar

Teknisk applikationshantering
Under denna del kommer dessa områden att diskuteras:

  • Tilldela och övervaka resurser för TOPdesk och databasen (server)
  • Övervaka och förse lagringsutrymme för TOPdesks bifogade fillagring
  • Planera och utföra uppdatering i både test och produktionsmiljöer
  • Utföra importer tillsammans med en TOPdesk konsult
  • Upprätthålla mejlkommunikation genom att läsa inkorgar och skicka mejl från TOPdesk
  • Föra nödvändig dokumentation för att hålla tekniska uppsättningen uppdaterad
  • Installera kundlösningar
  • Ersätta backuper

Antal dagar: 1
Pris: 11.200 kr (ex moms)

Kontakta IT Software för mer information.

I denna utbildning kommer ni utbildas i hur ni med hjälp av rapporter och KPI:er i TOPdesk kan få översikt och mäta er prestationsförmåga. Vi kommer att gå igenom vad målen med dessa mått är, vem vi rapporterar för samt vad vi kan lära oss av tidigare erfarenheter. Rapporter och KPI:er kan utifrån den informationen som finns i TOPdesk skapas och publiceras. Dessa mått kan användas i både internt och externt syfte:

Internt

  • Hantera processer på taktisk samt strategisk nivå
  • Supportera processer på operationell nivå
  • Motivera
  • Övervaka avtal internt och med kunder

Externt

  • Informera
  • Uppmärksamma
  • Visa på att vi uppfyller avtal

Antal dagar: 1
Pris: 11.200 kr (ex moms)

Kontakta IT Software för mer information.

Denna utbildning är en introduktion i API:er och Action Sequence och kommer att täcka grunderna som krävs för att kunna använda TOPdesks API:er och Action Sequences. Ett API (Application Programming Interface) kan användas för kommunikation mellan olika system och automatisering. Genom presentation av TOPdesks API:er och Action Sequence, olika exempel, demos och övningar kommer ni snabbt att komma igång med att själva arbeta med detta inom TOPdesk. Detta eftersom ni får en förståelse för Action Sequence i TOPdesk samt utbildas i att själva skapa Action Sequences.

Utbildningen kommer att lära er hur ni genom TOPdesks öppna API:er kan, förutom integration med andra TOPdesk miljöer även integrera med andra externa system, förutsatt att de har API:er som möjliggör detta. Ni kommer även att lära er hur dessa integrationer fungerar samt hur ni med hjälp av Action Sequence i TOPdesk kan skapa åtgärder och automatisera.

Antal dagar: 1
Pris: 11.200 kr (ex moms)

Kontakta IT Software för mer information.

Vanliga frågor och svar

EU:s allmänna dataskyddsförordningar (GDPR) trädde i kraft under 2018. Om du använder ett program som TOPdesk registrerar du information om andra personer, vilket gör dessa regler relevanta för din organisation. Denna information tillhandahålls för att hjälpa er efterleva GDPR.
 

När en serviceavdelning arbetar med flera verktyg, är stabila integrationer nödvändiga för att förhindra förlust av information. På TOPdesk vet man hur viktigt det är att mjukvaran fungerar bra med dina andra verktyg. Därför har man infört API:et för TOPdesk: ett gränssnitt som öppnar upp TOPdesk och låter andra verktyg kommunicera sömlöst med vårt – utan komplicerat skräddarsytt arbete.

Vi erbjuder redan ett antal standardintegrationer som Active Directory och Microsoft Skype. Tack vare API:et kan du nu självständigt utöka dina TOPdesk-funktioner och bygga integrationer, vilket gör livet enklare för dig och ditt team.

Kanban
Kanban är ett verktyg för att hjälpa er att visualisera alla tänkbara uppgifter, stort som smått. Det kan handla om allt från hur du skall planera upp din dag till mer komplexa deluppgifter som berör hela organisationen – och allt där emellan. Verktyget är flexibelt och går att anpassa så att det passar just er organisation.
Här kan du läsa mer om kanbans >

Planeringstavla
TOPdesk har även ett verktyg som vi kallar för ”planeringstavlan”. Med hjälp utav planeringstavlan får ni direkt en översikt över era kollegor och arbetsgrupper med en snabb överblick. Planeringstavlan är ett perfekt verktyg för att hålla koll på era uppgifter så att ingen uppgift blir hängande; ni kan snabbt ta hjälp av varandra i planeringen om något oförutsett händer och arbetsuppgifterna behöver planeras om, med ett visualiseringsverktyg som planeringstavlan får ni stenkoll direkt.
Lär dig mer om planeringstavlan >