4 tips för en mer kreativ arbetsplats

Dela denna artikel

Dela på linkedin
Dela på facebook
Alexandra Struwe

Alexandra Struwe

Marknadskoordinator

Bättre support,
gladare kunder!

Nöjda kunder är alla supporterande avdelningars mål. Vi på IT Software förstår det. Därför har vi teamat upp med TOPdesk – en lösning som hjälper er att förbättra er kundkommunikation, hantera arbetsflöden och hålla koll på era tillgångar.

Tror du att du ”inte har tid” att tänka utanför boxen? Duncan Wardle, tidigare Head of Innovation and Creativity hos Disney, menar annorlunda. I denna artikel, ursprungligen publicerad för TOPdesk SEE, delar Duncan med sig av sina bästa tips för att skapa en kreativitetskultur i syfte att förespråka en mer kreativ och innovativ arbetsplats.

Montage med citat och person vid namn Duncan Wardle och grafiska element. Citat för en mer kreativ arbetsplats.

Att arbeta för Disney har varit en dröm sedan barnsben och jag hade turen att faktiskt leva ut den drömmen i hela 30 år. Under de sista tio åren fick jag ett samtal från vår VD som frågade om jag ville ansvara för ”Innovation & Creativity”. Utmaningen var att göra Disney till en mer flexibel organisation med snabbare leveranser.

Duncan Wardle

Efter att ha varit i kontakt med mer än 5000 personer inom organisationen i syfte att finna de barriärer för kreativitet på arbetsplatsen som fanns satte Duncan ihop en playbox: ett ”Design Thinking Toolkit” fyllt med strategier för främjande av kreativitet och innovation. Strategierna menade göra innovation och kreativa processer mer roligt. Duncan ville ge medarbetarna en kreativ problemlösningsorienterad uppgift att fritt arbeta med varje måndag morgon. Modellen baserades på fyra grundläggande principer: kreativitet, uppfinningsförmåga, nyfikenhet och intuition. Samma principer använder nu Duncan ute hos organisationer världen över i syfte att bygga in en kreativitetkultur i organisationernas DNA.

TOPdesk SEE 2021 kommer Duncan prata djupare om de fundamentala principerna för ett Design Thinking Toolkit och hur du själv kan komma igång med arbetet i din egen organisation. Tills dess så kommer här våra bästa tips och trix för att främja kreativitet och innovation redan idag.

1. Tillåt misslyckaden

Innovation innebär att ta risker. Mest sannolikt kommer inte era medarbetare ta några stora risker om det inte specifikt uppmuntras. Detta betyder att ni behöver tillåta misslyckaden. Duncan berättar att det fanns en regel inom Disney vid misslyckade insatser eller projekt. Säg att de till exempel testat en PR- eller marknadskampanj som inte nådde önskat resultat. Så länge medarbetaren kunde påvisa att någon av principerna från deras Design Thinking Toolkit använts och att lärdomar kunde dras från projektet så påverkade inte misslyckandet teamets resultat negativt det året.

Om ni lyckas ta bort rädslan för misslyckande, och istället uppmuntrar det som en del i innovationsarbetet, kommer era medarbetare börja ta risker och då komma med mer innovativa idéer.

After all, FAIL stands for “First Act in Learning”

Duncan Wardle

2. Var inte rädd för digital transformation

Teknologin ger oss möjlighet att tänka fritt, vara uppfinnigsrika, nyfikna och intuitiva. Och tekniken kan i sig vara ett kraftfullt verktyg för kreativitet. Duncan delade med sig av en digital workshop han höll nyligen höll i. Både Duncan och kvinnan han hade mötet med hade VR-glasögon på sig. Detta gjorde att hon kunde sträcka ut sin virtuella hand, ge sin virtuella penna och låta Duncan skriva på den virtuella whiteboarden. Duncan menade att det kändes som han stod precis intill henne. Och utan barriären som en skärm ibland kan upplevas som kunde de brainstorma och bolla idéer mer naturligt med varandra.

Den digitala transformationen är här för att stanna. Istället för att tänka att vi snart är tillbaka till ”det vanliga” borde vi alla fundera både en och två gånger på hur vi kan få ut mesta möjliga av den nya avancerade tekniken som vi ser idag.

3. Lev dig in i kundresan

Innovation och kreativa lösningar bör alltid grundas i omtanke för dina kunder. Duncan berättar om ett exempel på hur detta kan se ut. Duncan arbetade för inte allt för länge sen med ett bolag inom medicin. Bolaget ville ta fram nya läkemedel för patienter som led av ledvärk. Rummet var fullt av personer specialiserade på produkutveckling och marknadsföring – men ingen av dem hade erfarenhet av ledvärk och vad det innebär att leva med smärtan. Duncan tog fram en tejprulle och lindade mynt tätt mot knogarna vilket gjorde det smärtsamt att stänga handen för att greppa en penna, skriva, öppna en burk och andra vardagliga saker. Efter åtta timmar av att känna på det som deras kunder faktiskt upplever i sin vardag fick teamet nya idéer. Resultatet? En ny produktserie med syfte att hjälpa människor utföra dessa vardagsysslor utan smärta. Verktyg för att hålla, vrida och greppa de objekt de stöter på varje dag.

Genom att gå i dina kunders skor, även om det är så lite som under en enda dag, får ni nya insikter om de utmaningar de står inför. Först då kan du adressera problemen och komma med kraftfulla lösningar. Upplevelse först – därefter produkt, helt enkelt.

4. Sist men inte minst: ställ dig själv till svars

Att lyssna på spännande föreläsningar och läsa intressanta artiklar i all ära. Men faktum är att människor lär sig av att göra, inte lyssna. För att föda den kreativitetskultur och den innovationskraft som du är ute efter så behöver ni se förbi inspiration och börja göra. Vårt bästa tips till Duncans föreläsning på TOPdesk SEE är att skriva ner tre ”jag kommer att” baserat på beteenden och strategier från de toolkit som presenteras. Det lan vara i princip vad som helst – allt från ”jag kommer vara mer lekfull på jobbet” till ”jag kommer bjuda in en extern expert till nästa workshop”. Mejla sedan listan till en kollega och be dem skicka tillbaka denna en månad senare. Även om du kanske inte kommer klarat någon av dina ”jag kommer att” vid denna tidpunkt så kommer det åtminstone vara en påminnelse om att plocka upp den där inspirationen du just då kände. Kanske är det just det du behöver för att aktivt göra det där som krävs för att skapa innovation.

Starta din innovationsresa och jakten på en mer kreativ arbetsplats på TOPdesk SEE 2021

Att etablera en kreativitetskultur som uppmuntrar till innovation är inget som går över en natt. De fyra tips som just presenterats borde kunna hjälpa dig ta de första stapplande stegen mot att se era misslyckanden som en möjlighet att lära, att uppskatta den accelerande digitala transformationen och att leva era kunders kundresor. Den stora förändringen ser ni när du ger dina medarbetare de verktyg de behöver, och faktiskt uppskattar, i sitt inviduella innovationsarbete.

För mer insikter i principerna för kreativitet, innovation och modellen för Design Thinking Toolkit kan vi vart rekommendera Duncans session vid TOPdesk SEE den 15 juni 2021. Vi hoppas att vi ses där!

Upptäck kraften! Fyll i formuläret för en kostnadsfri demo eller rådgivning

blank